Een Israëlische vlag op een racefiets, vorig jaar op Onafhankelijkheidsdag in Israël
NOS WielrennenAangepast

Israël omarmt deze week de Giro, nu nog de fiets

Israël leeft deze week toe naar het grootste sportevenement uit de geschiedenis van het land. Maar met de start van de Giro d'Italia, vrijdag in Jeruzalem, rijst ook de vraag: is het wel veilig genoeg om een wielercircus te laten starten in het Midden-Oosten?

De onrust aan de grenzen met de Palestijnse gebieden is de laatste maanden alleen maar toegenomen. En bovendien is het verre van een logische combinatie, fietsen en Israël. Leeft het wielrennen er überhaupt wel? We vroegen het NOS-correspondent Arlene Gelderblom.

'De Giro in Israël wordt een enorme veiligheidsoperatie'

"Wielrennen is geen enorm bekende sport hier in Israël, dus het is zeker niet zo dat iedereen erover praat. Sterker nog, veel mensen weten niet eens wat de Giro d'Italia is", stelt Gelderblom. "Maar de organisatoren zijn ervan overtuigd dat de start van de ronde veel bezoekers gaat trekken."

Routekaart eerste drie etappes door Israël

De veiligheid is een hot issue. Komen de renners in de buurt van gevaarlijke gebieden?

"De ronde gaat het hele land door, maar de Palestijnse gebieden worden duidelijk gemeden. Ze komen niet langs de Westelijke Jordaanoever of in de buurt van de Gazastrook. Ook komen de wielrenners niet in de buurt van Oost-Jeruzalem."

"Maar in Israël is er altijd kans op aanslagen en er moet natuurlijk een enorme route worden beveiligd. Ik begrijp dat er zesduizend agenten en militairen worden ingezet de komende week. Het land zal deels platliggen: wegen worden afgezet en ook het luchtruim wordt hier en daar gesloten."

De route van de tijdrit. Na de presentatie werd de toevoeging 'West' verwijderd op last van de Israëlische regering

"Volgens het bedrijf dat de hele logistieke operatie regelt, is alles tot in de puntjes geregeld en beveiligd. Veiligheidsexperts stellen ook dat Israël juist geschikt is voor dit soort evenementen, omdat het al een zwaarbeveiligd land is met een zeer uitgebreide inlichtingendienst."

Bij de presentatie van de Giro was er gelijk ophef. De startplaats zou aanvankelijk West-Jeruzalem heten, ook om de Palestijnen te vriend te houden, maar dat wilde Israël weer niet. Zijn er geluiden van verzet?

"De regering zei gelijk dat als er niet Jeruzalem op de kaarten zou staan, het hele feest niet zou doorgaan. Dat laatste is ook wat de BDS-beweging, de organisatie die oproept tot verzet tegen het land Israël, graag had gezien. Die groepering vindt dat de start van de Giro verplaatst moet worden. Zij zeggen dat Israël de ronde alleen maar gebruikt om een positief imago te krijgen."

Palestijns protest in Rome tegen de Giro-start in Israël

Als de meeste mensen de Giro niet kennen, verwacht je dan wel veel publiek?

"De start gaat natuurlijk wel een enorm evenement worden. Ik begrijp dat het zo'n dertig miljoen euro kost, waarvan de staat een kwart voor zijn rekening neemt. De rest wordt opgehoest door zakenmensen. Ik ben benieuwd of Israëliërs ook in groten getale langs de weg gaan staan, maar dat proberen de organisatoren wel voor elkaar te krijgen. Vanuit allerlei plekken in Israël worden mensen met bussen vervoerd naar de route."

Israël zet Netanyahu in voor promovideo Giro

Zie je eigenlijk veel fietsen op straat?

"Ik woon sinds september in Tel Aviv. En dit is bij uitstek de fietsstad van Israël, hier zie je veel fietsen. In Jeruzalem totaal niet. Maar de grap is wel: de fietsen die je hier ziet, zijn voornamelijk hippe elektrische fietsen. En die zijn vaak ook nog levensgevaarlijk opgevoerd. Ik weet niet of ze dat bedoelen als ze zeggen toe te willen naar een fietscultuur."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl