De voltallige directie van Air France-KLM twee weken geleden in Amstelveen NOS / Wessel de Jong

De bazen van Air France en KLM onderhandelen op dit moment met elkaar over de zeggenschap van de kasgelden. Volgens verschillende bronnen is de spanning in de directie van de luchtvaartmaatschappij groot.

Air France wil dat het geld van KLM beheerd wordt vanuit Parijs, vanuit de gemeenschappelijke holding. De directeur van KLM, Pieter Elbers, verzet zich hiertegen en wil zelf kunnen beschikken over het geld dat KLM verdient.

Alexandre de Juniac, de baas van Air France, is nu op het hoofdkantoor van KLM in Amstelveen om een oplossing te vinden. Het is de bedoeling dat ze er vandaag of morgen nog uitkomen. In ieder geval voor 2 februari, dan staat een belangrijk overleg gepland met de raad van commissarissen. KLM bevestigt dat de topmannen vandaag overleggen in Amstelveen, maar wil verder niet reageren.

Kamerdebat

Een direct gevolg van het verlies aan zeggenschap is dat het leasen van vliegtuigen duurder kan worden. Als KLM minder geld in kas heeft, maken de leasemaatschappijen de voorwaarden om te leasen strenger, zo legt een analist uit. KLM wil op korte termijn twee Dreamliners en twee Boeings 777 verwerven. Dat zou aanzienlijk duurder worden als de KLM de zeggenschap verliest over de kas.

De Tweede Kamer heeft een debat aangevraagd met staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA) van Infrastructuur over de financiële zelfstandigheid van de KLM. Dat vindt morgen plaats. De luchtvaartwoordvoerder van de VVD, Ton Elias, vindt dat de staatssecretaris zich harder moet maken voor de financiële onafhankelijkheid van KLM. Zij kan overname van de kasgelden niet tegenhouden, omdat de Nederlandse Staat maar een belang van drie procent heeft in Air France-KLM Groep. Wel heeft Mansveld aan de Kamer geschreven dat KLM "voldoende zelfstandig moet blijven binnen de moedermaatschappij".

'Nauwelijks onderbouwing'

De ondernemingsraad van KLM sprak zich vorige week al zeer kritisch uit over de plannen van de holding om de zogeheten overtollige Nederlandse kasgelden van 1 miljard euro over te nemen. "Er is nauwelijks een onderbouwing van deze plannen, derhalve concludeer ik dat het afromen van de kas niet bijdraagt aan de verbetering van de financiële positie van AirFrance-KLM", aldus Hanjo Redel, de voorzitter van de ondernemingsraad.

Verschillende vakbonden, zoals Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), De Unie en de FNV werken aan een gemeenschappelijke reactie op de plannen met de kasgelden. Maar ze wachten wel eerst het beraad in Amstelveen af.

STER reclame