Ryanair start slag om Schiphol

Aangepast

Luchtvaartmaatschappij Ryanair gaat het gevecht aan met andere prijsvechters in Nederland en wil op Schiphol gaan vliegen. Daarmee is Ryanair het tweede bedrijf dat de concurrentie aangaat met Air France-KLM.

Ook Easyjet heeft z'n positie op Schiphol inmiddels vergroot. Ryanair vliegt in Nederland nu alleen nog op Eindhoven, Groningen en Maastricht.

'Drama'

Eerder maakte Air France-KLM bekend dat het met dochteronderneming Transavia meer goedkope vluchten wil aanbieden. Een grootschalige staking van piloten van Air France volgde, omdat ze willen vasthouden aan hun huidige arbeidsvoorwaarden. De staking duurde twee weken en kostte het bedrijf 500 miljoen euro.

En daar speelt Ryanair op in. Het bedrijf zegt dat passagiers geen zin hebben in 'drama's zoals deze staking', en op zoek gaan naar een betrouwbare luchtvaartmaatschappij. "Tijdens de staking van Air France-KLM zagen wij de vraag flink stijgen", zegt Kenny Jacobs van Ryanair. Hij verwacht dat de plannen met Transavia vertraging oplopen door de stakingen, "wat gunstig is voor onze plannen".

Schiphol

Binnen vier jaar tijd wil Ryanair vier keer zo groot zijn in Nederland en die groei moet vooral plaatsvinden op Schiphol. "Er komen dan slots vrij, en daar gaan wij op bieden", zegt Jacobs. Luchtvaartmaatschappijen kopen bij luchthavens zogenoemde timeslots in, momenten dat vliegtuigen kunnen opstijgen en landen.

Schiphol zegt nog niet op de hoogte te zijn van de plannen. Maar bang voor een afwijzing is Ryanair niet, want niet alleen Schiphol, ook de stad Amsterdam zou ervan profiteren. "Amsterdam zou een luchtvaartbedrijf moeten willen waar geen stakingen plaatsvinden, en waarmee je de meeste toeristen naar de stad haalt."

Businessclass

Ryanair ziet ook een sterke groei in het aantal zakelijke reizigers. Een markt die vooralsnog werd gedomineerd door concurrenten als Air France-KLM en Lufthansa. Ryanair zei eerder al zich meer te willen richten op de zakelijke reiziger door ook een businessclass aan te bieden. Een opvallende stap, omdat de prijsvechter vooral bekend staat vanwege zijn goedkope vluchten en minder luxe.

STER Reclame