'Nieuwe winkelen' is al weer uit

Aangepast

Met veel bombarie werd het in november 2011 gelanceerd in Veenendaal: het nieuwe winkelen. Later volgden ook andere steden. Om de strijd met internet te overleven, zouden winkeliers meer moeten doen met apps, digitale klantenkaarten en gratis wifi in de winkelstraat.

Maar steeds meer winkeliers haken af, zoals in Arnhem, Den Bosch, Waalwijk, Alkmaar en Enschede.

Sceptisch

"Door de focus zo te leggen op nieuwe technische ontwikkelingen, vergeten we gewoon waar we goed in zijn: de klant vriendelijk helpen, en de stoep mooi aanvegen. Daar gaat het om", zegt Hans van Dijk van modezaak Van Dijk in Waalwijk. "Wij blijven de technische ontwikkelingen volgen, heus. Maar in de tussentijd moeten we gewoon doen waar we goed in zijn. En de gemeente moet de kwaliteit van het centrum verbeteren."

Het nieuwe winkelen kwam uit de koker van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Slager Dennis van Dun uit Waalwijk was toen al sceptisch: "Ik dacht al: eens kijken hoe zich dat ontwikkelt. Ik hou me liever bezig met het oude winkelen. Aardig zijn, goede producten verkopen. Klanten met een glimlach naar huis sturen. Dat lukt nog steeds hoor."

Ouderwets

De gedachte van het HBD was: zes winkels aflopen voor nieuwe schoenen, is anno 2014 ouderwets. Volgens het nieuwe winkelen zou je op de mobiel moeten kunnen intikken, welke maat en kleur je zoekt, en van welk merk. Even later zou je een sms krijgen met de mededeling: winkel x heeft de schoenen die u zoekt op voorraad.

In de praktijk is er weinig van terechtgekomen, ook al omdat winkeliers dachten dat één en ander direct geld zou opleveren. Maar kosten gaan voor de baat uit.

Oplossingen

Overigens is het ook zo dat elk stadscentrum - hoe ongezellig ook - door wonderdokters wordt overspoeld met goedbedoelde adviezen en oplossingen hoe de problemen van leegstand, afnemende bezoekersaantallen en dalende omzetten op te lossen.

"Vaak worden technologische ontwikkelingen dan als oplossing gepresenteerd", zegt Henk Gianotten, voorzitter van platform 'De Nieuwe Winkelstraat'. Maar volgens hem kan automatisering of digitalisering nooit een op zichzelf staand doel zijn.

STER Reclame