Ello goodbye, Facebook-killer?

time icon Aangepast

Door NOS-techredacteur Rachid Finge

Sociale media en privacy. Het zijn twee begrippen die steeds minder makkelijk door één deur gaan. Zeven ontwerpers en programmeurs zagen hun kans schoon: Ello is een nieuw sociaal netwerk dat zich wil onderscheiden door geen advertenties te tonen.

Ook worden er geen gegevens van gebruikers verzameld, zo beloven de makers in een manifest. "Jij bent geen product", schrijven ze.

De toeloop naar Ello is de laatste dagen stevig gegroeid. Per uur zouden er ruim 30.000 gebruikers bij komen. Een aanleiding daarvoor is dat Facebook alle gebruikers verplicht hun officiële naam te gebruiken.

Dat is tegen het zere been van onder meer drag queens, transgenders en alle anderen die om wat voor reden dan ook liever niet hun echte naam prijsgeven.

Kaal

Over smaak valt niet te twisten. Ello noemt zichzelf minimalistisch, maar je mag gerust van kaal spreken. Wit en lichtgrijs zijn de dominante kleuren en wat verder opvalt is het gebruik van een lettertype dat doet denken aan een ouderwetse typemachine.

De kaalheid komt voor een belangrijk deel doordat het netwerk nog lang niet af is. Er is een lange lijst met functies die nog geïmplementeerd moet worden. Ook het ontbreken van de advertenties levert een hoop witruimte op.

Meer privacy, minder privé

In veel opzichten lijkt Ello meer op Twitter dan op Facebook. Net als op Twitter kun je elkaar volgen en is er een tijdlijn waarin je de berichten van anderen op chronologische volgorde kunt bekijken. Berichten of foto's afschermen, zodat alleen je vrienden die kunnen zien, zoals op Facebook, is er niet bij.

Wat wel op Facebook lijkt: reacties op een bericht staan netjes bij elkaar. Ook is aardig dat bij elk bericht meteen wordt vermeld hoeveel mensen het hebben gezien. Delen, retweeten of iets soortgelijks is er nog niet bij.

Investeerder

Er ontstond een controverse toen bleek dat een durfkapitaalverstrekker zo'n 350.000 euro in Ello heeft gestopt. Die informatie stond nergens op Ello (irrelevant, zegt één van de oprichters), maar werd ontdekt door een gebruiker.

De investeerder wil die paar ton op termijn graag terugzien, liefst met enige winst. De oprichters houden vol dat dat gaat gebeuren zonder één advertentie. Ze willen geld verdienen door bepaalde functionaliteit pas beschikbaar te maken na een eenmalige betaling. De investeerders beloven op hun beurt geduldig te zullen zijn.

Sportschool

Momenteel lijkt het er niet op dat Ello's privacybeloften de belangrijkste reden is voor nieuwe gebruikers om zich aan te melden. Om een Ello-account te krijgen, moet je eerst worden uitgenodigd door een bestaand lid. Juist dit concept lijkt de interesse in het nieuwe sociale netwerk te stimuleren. Wie wil er nou niet lid zijn van een nieuwe, exclusieve club?

Google's sociale netwerk, Google+, kende ook een enorme toeloop toen het net nieuw was en je alleen op uitnodiging lid kon worden, maar legt het in gebruik af tegen Facebook.

"Google+ is net een sportschool: iedereen is lid, maar niemand gaat", hoorde ik iemand laatst zeggen. De vraag is of Ello met zijn privacyvriendelijke principes dit lot kan ontlopen.

STER Reclame