NOS NieuwsAangepast

Bol en Wehkamp weg bij Kieskeurig

Sanoma's vergelijkingssite Kieskeurig.nl dreigt uitgehold te worden. Grote webshops zijn zo ontevreden over het nieuwe tarievensysteem van de vergelijkingssite, dat ze hun medewerking opzeggen.

Onder meer bol.com, Wehkamp en HiM Retail (de Harense Smid en It's Electronics) halen een deel van hun aanbod van de site. Van bol.com verdwijnt een kwart van de producten, bij HiM Retail minstens 30 procent.

Uitgehold

De webshops erkennen dat Kieskeurig zo wordt uitgehold. Marjolein Verkerk van bol.com: "Het is heel zonde, maar voor de klanten is de toegevoegde waarde van de site verdwenen." Willem-Jan de Bloois van HiM Retail: "De kleinere shops zullen blijven, maar de grote bedrijven, waaronder ook de prijsvechters, vertrekken. Dat betekent dat de klant uiteindelijk meer zal betalen."

Kieskeurig hanteerde een ingewikkeld systeem van tarieven. Nu loopt de commissie die de webwinkel moet betalen op naarmate het product duurder wordt. Of de klant het product ook koopt, maakt niet uit: voor iedere klik moet de webshop betalen.

7 euro per tv

De kosten voor de webshop kunnen zo flink oplopen. De Bloois: "Een klant klikt een paar keer voordat hij besluit tot een aankoop. Voor een product van 500 euro moeten we 69 cent per klik betalen. Stel dat een klant tien keer heen en weer klikt, dan kost het aanbieden van een televisie al bijna 7 euro. En dan heb je 'm nog niet eens verkocht."

Ook van Wehkamp is een groot deel van het aanbod niet meer te zien. "Wij zijn het niet eens met deze eenzijdige prijsverhoging van Kieskeurig", zegt een woordvoerder. "We halen geen voordeel meer uit aanbieden via kieskeurig.nl, wat voor ons reden is te stoppen."

De lijst van vertrekkende webshops is nog veel langer. Ook speciaalzaken, georganiseerd onder Ringfoto, vertrekken volgens het vaktijdschrift Emerce.

Marktconform

Een woordvoerder van Kieskeurig zegt in een reactie dat de prijzen nu marktconform zijn. "Natuurlijk is er een risico op een kleiner assortiment, maar we zien dat in de cijfers nog niet terug. Natuurlijk bekijken de webshops kritisch naar hun afzetkanalen, maar dat doen ze voortdurend."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl