Valse rekeningnummers, bestelde diensten of producten, zoals concertkaartjes en mobieltjes, die wel worden betaald maar niet geleverd. Ruim 28.000 mensen deden sinds begin dit jaar aangifte van oplichting bij aankopen en zaken doen op het internet.

Volgens het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMI) van de politie zijn deze mensen voor bijna 7 miljoen euro opgelicht.

Internetoplichters spelen vaak in op trends en sentimenten in de markt, zegt Harry Jongkind van het LMI. "We merken dat er bijvoorbeeld veel fraude is rond spelcomputers, games, tablets en tickets en concertkaartjes."

Vals

Een valse website of een die erg lijkt op bestaande sites (look-a-like) worden een paar dagen in de lucht gehouden, vaak rond het weekend, sluizen het geld weg en verdwijnen dan weer.

Consumenten zijn wel alerter geworden en controleren bijvoorbeeld of een website wel of niet deugt. Op mijnpolitie.nl kunnen mensen controleren of websites en rekeningnummers bonafide zijn.

"Fraude helemaal uitbannen is een utopie" zegt Jongkind. "Maar we kunnen wel een hoop doen." Via meldingen en aangiftes van oplichters en dubieuze websites worden fraudeurs opgespoord en op een zwarte lijst gezet. In samenwerking met de vier grote banken, ING, ABN Amro, Rabobank en SNS Bank, kunnen na vijf aangiftes rekeningen van oplichters worden geblokkeerd.

Daling

Hoewel er steeds meer online wordt gekocht, ligt het aantal aangiftes lager dan vorig jaar toen 48.000 mensen aangifte deden.

De daling wordt mede veroorzaakt door een aanscherping van de aangiftes, zegt Jongkind. "Mensen deden ook al aangifte van oplichting als de kleur van een artikel niet klopte, bij beschadigingen of als ze dachten dat ze werden opgelicht."

STER reclame