NOS NieuwsAangepast

Zorgen over kwaliteit groepsvervoer

De taxibranche maakt zich zorgen over de kwaliteit van het groepsvervoer. Volgens brancheorganisatie KNV is dat vooral te wijten aan de aanbesteding van het groepsvervoer door gemeenten.

Die aanbesteding kost ook banen, stelt KNV. Vorig jaar gingen 60 bedrijven op de fles. Die trend zet door: in de eerste acht maanden van dit jaar hebben veertig taxi-ondernemingen faillissement aangevraagd. Het gaat vaak om grote bedrijven met tientallen chauffeurs in dienst. Volgens KNV Taxi zijn er de afgelopen jaren drieduizend banen verdwenen.

Service

Volgens de brancheorganisatie kijken gemeenten bij de Europese aanbesteding alleen naar de prijs en veel minder naar de service. Ieder jaar gaan zo'n vijftig tot zestig bedrijven failliet. Tien procent van de werkgelegenheid is al verdwenen, aldus voorzitter Bertho Eckhardt van KNV Taxi. "Dit kan niet doorgaan zo. Het gaat om vervoer van kwetsbare groepen. Dat moet niet alleen om de prijs gaan."

Gemeenten

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zegt in een reactie dat gemeenten bij een aanbesteding altijd naar de kwaliteit kijken. Maar de prijs moet meewegen, omdat het om belastinggeld gaat. "Dat zijn ze aan de belastingbetaler verplicht." De VNG wijst erop dat de eisen die voor vervoerders gelden openbaar zijn. Maar als de vervoerders gelijke kwaliteit bieden, gaat de opdracht naar aanbieder met de laagste prijs.

Duur

Helbro in Sliedrecht is één van de bedrijven die opdrachten verloor. Met 120 busjes reden ze gehandicapte kinderen, leerlingen en ouderen naar school of naar het ziekenhuis. Vijf gemeenten kozen voor een andere vervoerder, ze vonden Helbro te duur. Eigenaar familie Van der Hel besloot dit jaar om faillissement aan te vragen. Ze zeggen geen concessies te willen doen aan de service. Alles wat je voor deze kwetsbare groep extra doet kost tijd en dus geld.

Lijndienst

Ook klanten klagen over de verslechterde service door de aanbesteding. De dertienjarige Nino is geestelijk en lichamelijk gehandicapt. Hij krijgt regelmatig epileptische aanvallen. Negen jaar lang werd hij door zijn vaste chauffeuse naar school gebracht. De nieuwe vervoerder durft dat niet aan. Die wil dat wij als begeleider meegaan, vertelt Susanna Conijnenberg, de moeder van Nino. "Ik weet niet hoe ik het moet gaan plannen. En de begeleiding krijgen we niet vergoed." Als het zo doorgaat gaat het groepsvervoer steeds meer op een lijndienst lijken. Dat kan niet de bedoeling zijn voor deze groepen, zegt mevrouw Van der Hel van Helbro.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl