'Slim' huis kan ook te veel weten

Aangepast op

De koelkast die zelf een nieuwe bestelling plaatst als de melk op is. Gordijnen die dichtgaan als de lamp aangaat. Nog niet zo lang geleden was het sciencefiction: het huis waarin van alles vanzelf gebeurde.

Vandaag is veel van die toekomstmuziek werkelijkheid. Nu vooral nog bij voorlopers, de early adopters, en in een enkele demonstratiewoning.

Maar de domotica (zo heet de technologie) zal snel in onze woningen doordringen. Tenminste, als het aan bedrijven als Google en Apple ligt. Apple maakte zijn nieuwe besturingssysteem iOS8 er klaar voor. Google kocht voor ruim 2 miljard euro domotica-marktleider Nest.

'Bewuste' woningen

Nest probeert nu vaste voet te krijgen in Europa. Als eerste brengt het bedrijf een thermostaat en een rookmelder op de markt. Maar het bedrijf gaat, samen met Google, veel verder.

"We hebben 5000 bedrijven die producten ontwikkelen die met ons systeem kunnen samenwerken", zegt Lionel Paillet, de Europese topman van Nest. "Alles kan tegenwoordig met elkaar worden verbonden. Woningen kunnen zo meer 'bewust' worden."

Paillet: "Onze producten combineren hardware, software en algoritmen die jou, je kinderen en je huisdieren waarnemen en zo jouw woning gaan begrijpen. Het volgt jouw gewoonten en waar je wel of niet van houdt."

Al die 'slimme' meters en apparaten, die door middel van sensoren en software heel precies kunnen worden afgesteld, kunnen een flinke energiebesparing opleveren.

Veilige opslag?

De informatie die daarvoor nodig is, wordt opgeslagen in de cloud. Beveiligingsdeskundigen zijn daar kritisch over. "Als ik een keer een ochtend iets langer dan normaal op het toilet doorbreng, krijg ik dan wekenlang reclame over obstipatiemiddelen?", vraagt hoogleraar computerveiligheid Bart Jacobs zich af.

"Wij verkopen je data niet, we verhuren je data niet. We beheren ze en houden het privé en veilig," zegt Paillet.

"Maar we hebben laatst nog gezien dat Apple dat niet kan garanderen met z'n iCloud", riposteert Jacobs.

Cadeautje

Nest zegt dat er alleen informatie met derden wordt gedeeld als de klant daarvoor toestemming geeft. In ruil voor een voordeeltje voor de klant, zoals korting of een cadeautje.

Jacobs pleit ervoor dat de overheid grenzen stelt om de consument tegen zichzelf te beschermen. "Want als je dagelijkse doen en laten bekend raakt bij adverterende partijen, dan kunnen ze daar op een ongelooflijke manier gebruik, maar ook misbruik van maken."