Door economieverslaggever Jeroen Schutijser

De winkelleegstand in Nederland blijft groeien. In het eerste halfjaar kwamen er 1000 lege winkels bij, waardoor het aantal nu is opgelopen tot 16.300. Volgens marktonderzoeker Locatus staat nu 7,3 procent van de winkelpanden in Nederland leeg. Eind 2013 was dat nog 6,9 procent.

Toch zijn er steden waar de leegstand vermindert, zoals in Utrecht, Amsterdam, Amstelveen, Den Bosch en Groningen. "Blijkbaar zijn er centra die, tegen de huidige trend in, het simpelweg goed doen", zegt analist Gertjan Slob van Locatus.

De grootste problemen blijven zich voordoen in de provincies Zeeland, Groningen en Limburg. In Zuid-Limburg bijvoorbeeld ligt de leegstand boven de 11 procent.

Yogastudio

Toch wordt er volgens Locatus door gemeenten van alles aan gedaan om leegstand zoveel mogelijk te beperken. Dat gebeurt onder meer door winkelpanden om te vormen tot woning, kantoor of yogastudio.

"En ondanks alle negatieve verhalen blijken er toch gewoon nog nieuwe winkels te openen", zegt Slob. Vaak gaat het om jonge, enthousiaste ondernemers die - hoewel het economisch nog tegenzit - er heil in zien een winkel te openen. Het gaat dan vaak om bijvoorbeeld modewinkels, veel horeca en tweedehands-zaken.

Wat Slob opviel: dat de gepassioneerde jonge ondernemers de 'dreiging van internet' helemaal geen issue vinden. "De beperkte koopbereidheid van klanten door de crisis werd als een veel groter probleem gezien."

Starters

De marktonderzoeker wijst erop dat er nog steeds meer stoppers zijn dan starters. "Dus volgens mij is de uitdaging dat we nog meer starters krijgen, maar vooral ook dat er minder stoppers komen. Als dat lukt, los je ook de leegstand voor een belangrijk deel op".

Volgens hem stoppen gemeenten alle energie in leegstandsbestrijding, maar daarbij wordt te weinig geluisterd naar de mening en wensen van zelfstandige ondernemers. Slob: "Als zij succesvol zijn, zal het aantal stoppers teruglopen en daarmee ook de leegstand".

Cadeauzaak

Tot de starters behoren de gebroeders Richard en Marcel Onderstal, die in hartje Utrecht zijn begonnen met cadeauzaak It's a present. "Ja, het gaat erg goed. Daar staan wij soms ook nog wel van te kijken. Maar als je je winkel op orde hebt - netjes, vol leuke artikelen en dagelijks het assortiment ook vernieuwend - dan trek je gewoon klanten."

Ook Yagmur Mert heeft niet te klagen. Zij opende zo'n acht maanden geleden parfumeriezaak Bargello. Met een concept dat ze vanuit Turkije heeft geïmporteerd. "Dit kent Nederland nog niet en mensen reageren er erg enthousiast op."

"In Istanbul liep ik zo'n soort winkel binnen. Eerst dacht ik dat je er geurtjes kon mixen, maar tot mijn verbazing waren het bestaande geurtjes in andere flesjes. Maar het rook exact hetzelfde. En erg goedkoop. Toen dacht ik wauw. Op een gegeven moment wilde ik zelf in Nederland een winkel beginnen. Toen heb ik goed nagedacht en is de keuze op deze parfumeriezaak gevallen."

Mag niks

Hoewel het goed gaat, vindt ze wel dat de stad Utrecht wat meer mag doen voor beginnende ondernemers. "We mogen geen folders uitdelen op straat,of monsters van geurtjes. D'r mag dus eigenlijk niks. Het stadsbestuur zou ons meer moeten steunen. We zijn als starter nog relatief onbekend, werk ons dan niet tegen."

STER reclame