NS zet oude treinen in

Aangepast

De NS gaat om meer reizigers een zitplaats te bieden oude treinen opknappen. Het gaat om 18 dubbeldekkers die na een korte revisie zullen worden ingezet als intercity. Daarmee is de hele 'strategische reserve' van het spoorbedrijf ingezet.

De dubbeldekkers blijven rijden tot er nieuwe sprinters zijn. Door de inzet van het reservematerieel zullen meer mensen op trajecten met overvolle treinen kunnen zitten, maar, zo waarschuwt president-directeur Timo Huges in het AD: "Staan in de spits blijft erbij horen."

Wereldtop

Hij begrijpt dat reizigers ontevreden zijn. "We hebben vaak gecommuniceerd dat we tot de wereldtop behoorden en dat alles probleemloos verliep. Dat laatste is natuurlijk niet zo."

Toch is het volgens hem ook een kwestie van beeldvorming. "Blijkbaar komen onze successen niet in voldoende mate binnen bij de Nederlander."

Huges noemt het belangrijk om de klant centraal te stellen. "In woord en daad."

De NS denkt erover om al het kantoorpersoneel drie dagdelen per jaar te laten meehelpen op het spoor. De medewerkers zouden dan bijvoorbeeld bij grote evenementen folders kunnen uitdelen of helpen op de klantenservice.

Ook het schoonmaken van treinen, zoals bij de stakingen van eerder dit jaar, behoort tot de mogelijkheden.

Winst

Het eerste half jaar reed 93,3 procent van de treinen op tijd. Dat was in dezelfde periode van 2013 90,4 procent. Dat kwam onder meer door de zachte winter.

De NS boekte ook winst, 133 miljoen. Een jaar eerder was er nog een verlies van 76 miljoen. Ook de omzet nam toe.

STER Reclame