Het Nederlandse bedrijf Fugro mag de zeebodem onderzoeken in het gebied waar vlucht MH370 van Malaysia Airlines in maart mogelijk is neergestort. De Australische regering heeft die opdracht gegeven. Er waren verschillende bedrijven die een plan hadden ingediend, maar Fugro heeft volgens de regering de beste technologische oplossing.

Fugro gaat met twee schepen zoeken in een gebied van zo'n 60.000 vierkante kilometer. De Australische vice-premier Truss zei voorzichtig optimistisch te zijn dat de vermiste Boeing 777 ergens in dat gebied op de bodem van de Indische Oceaan ligt.

Veel tijd nodig

De twee schepen zullen met sonar en videocamera's de zeebodem onderzoeken. Er is al een schip van Fugro in het gebied om de zeebodem in kaart te brengen. De omstandigheden in het afgelegen deel van de oceaan zijn slecht, zegt woordvoerder Luijnenburg van het bedrijf. "De bodem is heel erg ruw, met veel bergen en dalen."

Volgens Luijnenburg kan de opdracht veel tijd in beslag nemen. "Het gebied is bijna twee keer zo groot als Nederland. Als je dat helemaal moet onderzoeken, ben je met twee boten zeker een jaar bezig."

Het kan zijn dat er al snel wrakstukken worden gevonden, zegt hij. Maar dat weet je niet van tevoren.

Satellietbeelden

Vlucht MH370 van Kuala Lumpur naar Peking verdween op 8 maart van de radar. Aanvankelijk werd in Vietnamese wateren gezocht, maar later bleek uit satellietbeelden dat het toestel in de Indische Oceaan bij Australië moet zijn neergestort.

Later kwamen er berichten dat er ten westen van Australië signalen waren opgevangen van de zwarte dozen. De Amerikaanse marine zei daarover eind mei dat de signalen waarschijnlijk niet van de zwarte dozen afkwamen. Toch is de verwachting nog steeds dat het vliegtuig in de Indische Oceaan ligt.

STER reclame