Egypte wil tweede Suez-kanaal
Egypte heeft de aanleg van een tweede Suez-kanaal aangekondigd. Het land wil de capaciteit van de belangrijke vaarroute vergroten en op die manier miljarden aan extra inkomsten genereren.
Het nieuwe kanaal moet parallel lopen aan het bestaande Suez-kanaal, maar gaat anders dan het 'hoofdkanaal' niet de Middellandse met de Rode Zee verbinden. Het is de bedoeling dat alleen op drukke plekken extra capaciteit komt. Zo wordt het bestaande kanaal op sommige plaatsen verbreed. Over een lengte van 35 kilometer wordt daadwerkelijk een nieuw kanaal gegraven.
Afkorting
Het Suez-kanaal is een van de belangrijkste vaarroutes ter wereld. Het biedt schepen sinds 1869 de mogelijkheid om veel kortere routes te nemen tussen Europa en Azië. Die hoeven sindsdien niet meer om Afrika heen te varen.
Jaarlijks gebruiken zo'n 20.000 schepen de kortere route door Egypte. Het land verdient daar miljarden aan, want afhankelijk van de grootte moet een schip tot 600.000 euro tol betalen.
Eenrichtingsverkeer
Correspondent Sander van Hoorn zegt dat Egypte met de aanleg van een tweede kanaal de werkgelegenheid een impuls wil geven en nog meer geld uit het kanaal wil halen. "Meer schepen betekent meer geld. En meer schepen laten passeren is mogelijk, want nu is er op veel plekken in het kanaal alleen eenrichtingsverkeer mogelijk."
Van Hoorn is wel sceptisch over de kosten. "Egypte heeft geld nodig van Europa, het IMF en van Saudi-Arabië om rond te komen. Dat ze nu geld uittrekken voor de verdubbeling van het kanaal, zie ik niet gebeuren", zegt hij. "Maar dat er plannen zijn is duidelijk. Bij een eerdere aanbesteding in 2008 hebben Nederlandse bedrijven meegedaan. Dus misschien is er voor ons ook nog wat te verdienen."