Er is steeds meer twijfel of de verbreding van de A9 bij de Bijlmer nog wel nodig is. De weg heeft nu twee keer twee rijstroken en Rijkswaterstaat wil daar twee keer vijf van maken en ook nog een wisselstrook aanleggen. Maar uit cijfers blijkt volgens Trouw dat er steeds minder verkeer over de A9 gaat.

Vorig jaar gingen er elke dag 59.000 voertuigen over de A9. In 2005 waren dat er volgens Rijkswaterstaat nog 72.000, meldt Trouw. Deze maand is voor heel 2030 de prognose bijgesteld van 168.000 naar 130.000 voertuigen.

Op basis van oude prognoses is in 2011 besloten om een miljard euro voor het project uit te trekken. En daar houdt Rijkswaterstaat nu aan vast, ondanks de nieuwe cijfers.

Almere

Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu zegt in Trouw dat de prognose voor 2030 is verlaagd vanwege rapporten van onder meer het Centraal Planbureau. Daarin staat dat de weg minder druk wordt doordat meer mensen de komende jaren thuis gaan werken.

Maar volgens een anonieme medewerker van het ministerie komt de afname van het wegverkeer vooral door de tegenvallende groei van Almere. Toen in 2011 werd besloten om een miljard euro voor de verbreding van de A9 uit te trekken, werd voortdurend gesproken over de "schaalsprong van Almere". Maar nu blijkt dat de komende jaren meer mensen uit Almere vertrekken dan er komen wonen.

In een reactie op het artikel van Trouw erkent het ministerie dat de prognose voor het verkeer op de A9 naar beneden is bijgesteld. Maar uiteindelijk zal er toch veel meer verkeer op de weg zijn dan nu, zegt een woordvoerder.

"Speeltje"

Volgens de anonieme medewerker van het ministerie houden voormalige VROM-ambtenaren krampachtig vast aan het idee van een 'mega-Almere'. "Het is hun laatste speeltje, sinds ruimtelijke ordening is overgeheveld naar provincies en gemeenten. Verder gelooft niemand er nog in", zegt hij in Trouw.

STER reclame