Sinds de invoering van de alcoholwet begin dit jaar hebben gemeenten nog nauwelijks opgetreden tegen cafés, winkels en jongeren die de regels overtreden.

200 gemeenten die door de NOS werden bevraagd, hebben dit jaar geen enkele horecagelegenheid gesloten. Slechts 9 procent deelde boetes uit en meer dan de helft gaf nog geen enkele waarschuwing.

Veel gemeenten hebben hun beleid om te controleren op alcoholgebruik onder de 18 ook nog niet rond. Vier op de tien gemeenten moeten dat beleid nog officieel vaststellen.

Tijd en keuze

Sinds 1 januari 2014 mogen jongeren onder de 18 geen alcohol meer kopen en in publieke gelegenheden geen alcohol meer drinken. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de controle en handhaving.

Gemeenten kiezen er vaak bewust voor om niet scheutig te zijn met sancties. Veel gemeenten zetten eerst in op preventie en bewustmaking, en zien sancties als een middel voor later.

Daarbij komt dat het tijd kost om beleid door het college en de gemeenteraad te krijgen en bovendien moeten er ook in de regio werkafspraken worden gemaakt.

Overlast

Gemeenten zien ook negatieve gevolgen van de nieuwe wetgeving. Zo zegt ruim een derde van de ondervraagde gemeentebesturen meer overlast te zien van hangjongeren.

27 procent ziet een toename van het aantal 'zuipketen', provisorische onderkomens waar jongeren het op een drinken zetten. Een kwart van de gemeenten ziet jongeren de grens oversteken voor alcohol. Het aantal illegale drankfeesten nam in 18 procent van de bevraagde gemeenten toe.

Of minderjarige jongeren door de nieuwe wet ook echt minder drinken, weten gemeenten niet. Ruim 60 procent zegt die vraag niet te kunnen beantwoorden en evenveel gemeenten zeggen ook niet te weten waar deze jongeren nu naartoe gaan op uitgaansavonden. Een derde denkt dat ze naar dezelfde cafés gaan als voorheen.

Gestopt?

Een op de vijf ondervraagde gemeenten vermoedt dat jongeren onder de 18 evenveel drinken als voorheen. Zij benadrukken dat een andere mentaliteit onder jongeren en hun ouders ook meer tijd nodig heeft.

Vragen of opmerkingen? Mail de maker via ardi.vleugels@nos.nl

STER reclame