Webwinkels winnen terrein

Door economieverslaggever Jeroen Schutijser

Internetwinkels worden steeds belangrijker. Van alles wat consumenten uitgaven in het eerste kwartaal van dit jaar, had online een marktaandeel van 22 procent. In totaal werd via het internet voor 3,6 miljard euro besteed aan onder meer vliegtickets, pakketreizen, maar ook aan kleding, elektronica en boeken.

Het is voor het eerst dat de brancheorganisatie van internetwinkels, Thuiswinkel.org, omzetcijfers publiceert over het eerste kwartaal. "De nieuwste cijfers van online-bestedingen tonen aan dat de impact van internet op de totale consumentenbestedingen veel groter is dan gedacht", zegt directeur Wijnand Jongen van de thuiswinkelorganisatie. "Wij dachten dat we ergens tussen de 12 en 17 procent zouden uitkomen."

Driekwart van de bevolking (15 jaar en ouder) heeft in het eerste kwartaal één of meerdere keren iets gekocht via internet. Dat komt neer op 10,5 miljoen online-kopers.

Achterblijvers

Sectoren die via internet nog een beetje achterblijven, zijn speelgoed, gezondheidsproducten en levensmiddelen. Vooral dat laatste is opvallend omdat de marktleider onder de supermarkten, Albert Heijn, zich al zo'n tien jaar bezighoudt met internet-verkopen.

Maar volgens Laurens Sloot, retailkenner verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, zijn Nederlandse supers relatief laat begonnen met verkoop via internet. "In Engeland deden ze dat al midden jaren 90. Daar ligt de omzet van food via internet inmiddels op 4,5 procent van het totaal, in ons land wordt pas 1 procent van de levensmiddelen gekocht via internet." Sloot houdt het op een omzet van zo'n 300 miljoen euro afgelopen jaar. Dit jaar rekent hij op ongeveer 500 miljoen euro.

Tuinhuisjes

Want inmiddels is volgens Sloot "het kwartje wel gevallen" en zijn veel ketens - behalve AH ook Jumbo, Plus, Hoogvliet, Spar en Coop - nu serieus bezig met het ontwikkelen van de verkoop van zuivel, vlees en groente via internet.

Maar dat het snel rendabel wordt, is zeer de vraag. Sloot: "In Engeland hebben ze er ook lang over gedaan. Daar hebben ze nog het voordeel dat bijvoorbeeld Tesco ook veel non-food verkoopt; van tuinhuisjes tot fietsen en sieraden. Daar zit natuurlijk een veel grotere winstmarge op."

Dat laatste ziet hij AH niet snel doen. "AH, Jumbo en Plus zijn toch echte kruideniers. Ze kunnen natuurlijk wel andere zaken gaan verkopen als tuingereedschap, maar dat wil nog niet zeggen dat de consument het een logische aankoopplaats vindt."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl