NOS NieuwsAangepast

"Geen oranjevla meer? Nee helaas"

Door economieverslaggever Jeroen Schutijser

Voor fabrikanten van oranje vla, pudding, oranje zoenen, tompoucen, chips en bier in oranje blikjes, is het een grote gok: tot wanneer moet je doorgaan met de productie? Zolang Nederland in het WK-toernooi zit, zijn deze producten niet aan te slepen, maar voor hetzelfde geld is het zaterdagavond om 24.00 uur: huilen. Zit iedereen met een kater en loopt iedereen met een wijde boog om de oranje vla en tompoucen heen.

Zuivelfabrikant FrieslandCampina heeft daarom het zekere voor het onzekere genomen: al afgelopen week kwam er een einde aan de productie van oranje vla en pudding. Het bedrijf zit er niet op te wachten dat - bij een uitschakeling van Oranje - supermarkten tienduizenden niet te verkopen pakken moeten weggooien.

"Bovendien moet de productie ingepland worden in de fabriek, en daar heb je nu eenmaal tijd voor nodig. Je kunt niet zeggen: oh, morgen gaan we maar eens oranje vla maken of we stoppen er morgen mee. Dat moet gepland worden", aldus Carien de Bas van FrieslandCampina. Volgens haar zijn er de afgelopen weken een half miljoen pakken vla en een half miljoen oranje toetjes verkocht.

Vrolijk door

De Hema gaat juist vrolijk door met de productie van oranje tompoucen. "Wij kunnen per dag besluiten om ermee te stoppen. Wij zijn wat dat betreft flexibel", aldus woordvoerder Marry Jansen. Hoeveel tompoucen ze al verkocht hebben de afgelopen weken, wil het bedrijf niet zeggen.

"Jaarlijks gaat het om circa 10 miljoen. Afgelopen weken was natuurlijk een piek." De centrale bakkerij van de Hema is in Almere, maar ook regionale bakkerijen maken tompoucen.

Lastig

Buys ligt in de supermarkt met Oranje Zoenen. De productie is al voorbij en alles is uitgeleverd. "Supermarkten moesten eerder dit jaar intekenen op een bepaald volume. Dat hebben we geproduceerd. Het is heel lastig om bij te bestellen. Dat ligt vooral aan het verpakkingsmateriaal. Normaal hebben we gele doosjes, nu oranje. Op korte termijn kunnen we niet bij laten drukken. Dus da's jammer", aldus Miranda Hagen van Buys.

Chipsfabrikant Lays heeft zes gerelateerde WK-producten, zelfs een aantal die speciaal bedoeld waren voor de groepsfase met Spanje, Australië en Chili. "Nu hebben we nog de neutralere rood-wit-blauwe zakken chips. Maar de ervaring leert dat die zakken ook nog wel verkocht worden als Nederland eruit ligt. Iedereen is nu toch hartstikke trots op dat team."

Overigens denkt hij dat de beste tijd voor Lays nog komt. "De wedstrijden van Nederland waren tot nu toe vooral om 18.00 uur. Dat is etenstijd, met pizza's en zo. Maar bij de komende wedstrijden komt ons moment: dan wordt er gespeeld om 22.00 uur. Dat is meer een borrel- en zoutjestijd."

Geen invloed

Edet heeft wit toiletpapier met oranje print in de winkels liggen. Maar de productie is al geweest. "Supermarkten hebben twee, drie maanden geleden al besteld. Hebben toen ook bepaald wanneer dat WK-toiletpapier in de aanbieding zou zijn. Die afspraken zijn gemaakt ver voordat het WK begon. Dus succes van Oranje heeft nu geen invloed. Helaas, vinden we natuurlijk wel erg jammer", aldus woordvoerster Kristine Vorma.

Bierbrouwer Grolsch gaat geen extra Oranjeblikken afvullen. "Bij het inplannen van onze WK-artikelen zijn we vanaf het begin positief geweest over de resultaten van het Nederlands Elftal. Deze positieve insteek hebben we doorvertaald naar de planning qua aantallen Oranjeblikken. We hebben goede afspraken met klanten. Dit maakt dat we nu qua Oranjeblikken geen extra productie inplannen. De extra vraag is uiteraard wel merkbaar, maar dat vertalen we door naar onze andere Grolsch verpakkingen en bieren."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl