NOS NieuwsAangepast

Facebook-gebruikers worden proefkonijn

Dat Facebook voor jou bepaalt welke berichten er in je tijdlijn verschijnen, wist je misschien al. Maar wist je ook dat Facebook jou stiekem als proefkonijn gebruikt voor een sociaal experiment? Door de tijdlijn van 689.000 mensen te manipuleren, meten onderzoekers de invloed van berichten op de emotie van Facebook-gebruikers.

Onderzoek

Vandaag werd het onderzoek gepubliceerd in het tijdschrift Pnas. Onderzoekers waren benieuwd of emotionele besmetting - het overnemen van de emotie van mensen in je omgeving- ook online voorkomt.

Daarvoor manipuleerde Facebook de berichten in de tijdlijn van gebruikers. Een week lang kreeg een deel van de Facebook-gebruikers overwegend chagrijnige berichten te zien en een ander deel juist veel vrolijke posts.

De uitkomst van het onderzoek is niet heel verrassend. We laten ons inderdaad beïnvloeden door de berichten waar we de hele dag doorheen scrollen. Onderzoekers hebben de gemoedstoestand van gebruikers gemeten, door in de gaten te houden wat voor soort berichten zij postten: mensen die positieve berichten lazen, stuurden zelf ook een stuk vrolijkere posts de wereld in. En andersom.

Mag dat?

Mag Facebook zomaar experimenten uitvoeren op gebruikers? Ja, zegt onze techredacteur Rachid Finge. "Als je Facebook gebruikt, geef je toestemming voor dit soort experimenten. Het is dus niet zo dat Facebook de regels overtreedt, maar opmerkelijk is het wel. Je komt op Facebook om een indruk te krijgen van hoe het gaat met je vrienden, maar een paar honderdduizend man kreeg dus een week lang een bewust gemanipuleerde tijdlijn te zien."

"Natuurlijk is het niet nieuw dat Facebook de tijdlijn aanpast. Ze proberen met een algoritme te bepalen wat je leuk en belangrijk vindt en zulke posts onder je aandacht te brengen. Maar dat doen ze dan in jouw belang. Nu doen ze het in belang van een onderzoek", zegt Rachid. "Dat zal niet iedereen kunnen waarderen."

Het onderzoek werd gedaan onder gebruikers van de Engelstalige variant van Facebook.

Door: Roos

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl