Verzekeraar Aegon biedt honderdduizenden gedupeerden met een woekerpolis een nieuwe compensatie aan. De regeling geldt volgens Aegon voor iedereen die voor 1998 een beleggingsverzekering kocht onder de naam Koersplan.

Ook klanten met polissen die op de Koersplanpolis lijken, vallen onder de regeling. Het gaat om beleggingsverzekeringen onder de naam Bonusplan, Kapitaalplan, PremieSpaarplan, Spaareffect, AOW-privéplan, Mixplan, Koopsom, Toekomstplan, Vermogensplan, Fiscaalvoordeelplan en Garantieplusplan.

Bedragen lopen uiteen

De klanten van Aegon krijgen een deel van hun ingelegde premie voor het overlijdensrisico terug, meldt het bedrijf. Het bedrag verschilt per klant en hangt onder meer af van de looptijd van de verzekering en de grootte van de polis.

Volgens belangenorganisatie Stichting Koersplan de Weg Kwijt lopen de bedragen enorm uiteen, van een paar tientjes tot honderden euro's. Gemiddeld zou het om 300 tot 400 euro gaan.

Fouten

Een jaar geleden won de stichting een procedure bij de Hoge Raad. Aegon bleek een veel te hoge overlijdensrisicopremie te hebben gerekend, waardoor er te weinig geld overbleef voor de beleggingen. De 30.000 leden van de stichting kregen vervolgens gemiddeld 1000 tot 1500 euro schadevergoeding.

Dat de schadevergoeding voor honderdduizenden mensen nu lager uitvalt, komt doordat Aegon tijdens het proces een jaar geleden fouten heeft gemaakt bij het berekenen van de juiste premie, zegt voorzitter Godfried Sippel van Stichting Koersplan de Weg Kwijt. "Die fouten zullen ze zeker niet nog een keer maken."

Jaar rekenen

Sippel is op verzoek van Aegon betrokken geweest bij de totstandkoming van de nieuwe regeling. Hij was zelf ook gedupeerd en heeft negen jaar geprocedeerd tegen Aegon. Na de uitspraak van de Hoge Raad heeft hij met een financieel specialist talloze vergaderingen gehad bij Aegon om tot een juiste berekening van een redelijke overlijdensrisicopremie te komen.

"Wij hadden maar 30.000 leden terwijl er 600.000 Koersplan-polissen verkocht zijn. Na het proces kregen wij duizenden mails van mensen die zich nog aan wilden sluiten. Dat kon niet meer. Ik vond dat ik wat moest doen", zegt Sippel.

"Meer zit er niet in"

Sippel vindt de nieuwe regeling redelijk en billijk. "Ik sta hier helemaal achter. We hebben diverse deskundigen dit helemaal laten doorrekenen en daar vertrouw ik 100 procent op. Je kunt niet meer spreken van een woekerpolis. Een betere compensatie zit er niet in."

Sippel denkt dat Aegon met deze regeling een streep wil zetten onder de woekerpolisaffaire. Begin deze week kwam een bestuurder van Aegon naar de woonboot van Sippel om een gezamenlijke verklaring te tekenen.

Derde schikking

Het is de derde keer dat Aegon met een collectieve schikking komt in de woekerpolisaffaire. De verzekeraar verkocht, vooral in de jaren 90, 1,2 miljoen beleggingsverzekeringen.

Onder druk van talloze rechtszaken en na bemiddeling door verschillende belangenorganisaties en de Ombudsman Financiële Dienstverlening heeft Aegon sinds 2000 al 800 miljoen euro betaald om de klanten te compenseren.

Misschien té lang

Edgar Koning, financieel topman van Aegon, noemt de regeling "geen grote klap" voor zijn verzekeringsmaatschappij. Het geld ligt er al voor klaar." Koning wil niet zeggen om welk bedrag het gaat.

"Aanvankelijk hadden we andere ideeën, maar de Hoge Raad heeft een uitspraak gedaan." Het heeft allemaal lang geduurd, zegt Koning. "Misschien wel te lang."

Op de vraag of de compensatie een voorbeeld is voor andere verzekeraars, zegt Koning: "Daar ga ik niet over, want het zijn allemaal verschillende producten."

STER reclame