25 jaar na drama Kleurrijk Elftal

time icon Aangepast

Vandaag is het precies vijfentwintig jaar geleden dat de SLM-ramp plaatsvond. Vier keer probeert vlucht PY 764 bij mist te landen, bij de laatste poging gaat het mis. Het vliegtuig van de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij raakt op 25 meter hoogte twee bomen en stort, op zijn kop, neer bij het dorp Zanderij. 176 mensen komen om, onder wie vijftien voetballers van het Kleurrijk Elftal.

Kleurrijk Elftal

De armoede bestrijden en tegelijkertijd de integratie van Surinamers in Nederland stimuleren, met die missie wordt het Kleurrijk Elftal opgericht. Nederlandse voetballers met Surinaamse roots spelen vanaf 1986 elk jaar een wedstrijd in Nederland tegen een Surinaamse topclub. In 1989 wordt de traditie eindelijk omgedraaid: de mannen mogen naar Suriname, om daar wedstrijden voor het goede doel af te werken.

Maar wat het hoogtepunt in de korte geschiedenis van het elftal moet zijn, wordt een gigantisch drama. Vijftien spelers komen om het leven: Ruud Degenaar (Heracles Almelo), Lloyd Doesburg (Ajax), Steve van Dorpel (FC Volendam), Wendel Fräser (RBC), Frits Goodings (FC Wageningen), Jerry Haatrecht (Neerlandia, verving zijn broer Winnie Haatrecht), Virgall Joemankhan (Cercle Brugge), Andro Knel (NAC), Ruben Kogeldans (Willem II), Ortwin Linger (HFC Haarlem, overleed drie dagen na de ramp aan zijn verwondingen), Fred Patrick (PEC Zwolle), Andy Scharmin (FC Twente), Elfried Veldman (De Graafschap, broer van oud-Ajacied John Veldman), Florian Vijent (Telstar) en Nick Stienstra (RCH/coach).

Niet mee

Slechts elf inzittenden, onder wie de spelers Sigi Lens (toen Fortuna Sittard, nu spelersmakelaar), Radjin de Haan (Telstar) en Edu Nandlal (Vitesse), overleven het ongeluk, al houdt die laatste er een gedeeltelijke dwarslaesie aan over.

Een paar Nederlandse internationals ontsnappen aan de ramp. Ruud Gullit, Frank Rijkaard, Bryan Roy, Aron Winter en Henk Fraser krijgen geen toestemming van hun clubs om naar Suriname te gaan. Aanvoerder Marcel Liesdek zegt af: hij is in onderhandeling met Fortuna Sittard over een nieuw contract.

Achteraf blijkt dat er veel fouten zijn gemaakt. Gezagvoerder Will Rogers besluit (hoewel het niet onmogelijk is op zicht het vliegtuig te landen) zonder toestemming het Instrument Landing System in te schakelen. Rogers heeft bovendien gelogen over zijn leeftijd (hij is eigenlijk te oud om te vliegen) en blijkt geen geldig brevet te hebben voor het vliegtuig. De co-piloot vliegt zelfs onder een valse naam en met vervalste papieren.

Herdenking

Vijf jaar geleden besluit de bijbehorende Stichting Mondiaal Kleurrijk Voetbal de jaarlijkse herdenkingen te beëindigen, om de ramp af te kunnen sluiten. Toch is het Kleurrijk Elftal 25 jaar na dato niet vergeten. Er vindt een herdenkingsbijeenkomst plaats in de Koningskerk in Amsterdam. Ook zendt de NTR zaterdag een documentaire uit van Maurice Lede over de ramp.

STER Reclame