NOS NieuwsAangepast

Echec Woonbron ondanks toezicht

Het debacle van corporatie Woonbron met de SS Rotterdam gebeurde ondanks betrokkenheid van toezichthouders, accountants, de gemeente Rotterdam en diverse ministers. Dat blijkt uit het relaas van oud-directeur van Woonbron Martien Kromwijk bij de parlementaire enquête Woningcorporaties. "Het was bekend dat we een schip gingen kopen met de opbrengst van sociale huurwoningen."

De verhoren zijn live te volgen op NPO Politiek.

Bij het debacle met de SS Rotterdam verloor Woonbron bijna 230 miljoen euro. De enquêtecommissie wilde vooral weten hoe het besluitvormingsproces er al die jaren had uitgezien, en wie daar als toezichthouders bij betrokken waren.

Volgens Kromwijk waren van 2004 tot 2009 verschillende ministers van VROM, de toezichthouders voor de woningcorporaties WSW en CFV, huisaccountant Deloitte, de gemeente Rotterdam en de Raad van Commissarissen betrokken bij het project. Uiteindelijk trok minister Van der Laan, vlak na zijn aantreden, de stekker uit het project omdat het te riskant was geworden.

"Rationele beslissingen"

"We hadden er niet aan moeten beginnen, achteraf gezien. Daar heb ik in 2009 mijn excuses voor aangeboden, en die wil ik hier best herhalen. Maar het is niet zo dat we onze ogen sloten voor de risico's. Bij elke stap in het project was het steeds logisch om door te gaan. Dat waren rationele beslissingen."

Woonbron kocht het voormalige passagiersschip de SS Rotterdam om er samen met de gemeente Rotterdam, de ROC's Zadkine en Albada, en een commerciële partner een leer/werkplaats van te maken met horecagelegenheid. Het project moest de toenmalige achterstandswijk Katendrecht een oppepper geven.

"Katendrecht is er ook op vooruitgegaan. Dat zal vriend en vijand erkennen. Maar het was beter geweest om dat niet met dit project te doen." Kromwijk schetste hoe Woonbron met de beste bedoelingen aan het project begon, op basis van berekeningen van een budget van 24 miljoen euro.

Casino

Door "nieuwe asbestregels en veranderde bouwvoorschriften" kostte het project uiteindelijk bijna 250 miljoen euro. Kromwijk vertelde ook dat men veel verwachtte van de opbrengst van een casino in het schip, ook al had de gemeente Rotterdam aangegeven daar geen vergunning voor te kunnen verstrekken.

Op kritische vragen van de enquêtecommissie ontkende Kromwijk dat hij bleef doorgaan met het project vanwege zijn persoonlijke ambities. "Het was geen jongensdroom. Dan was ik als boerenzoon een boerderij begonnen. Dat is een stuk makkelijker dan een stoomschip."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl