Sunday Times: Qatar kocht WK

tijd van publicatie Aangepast

De geruchten gaan al langer, maar de Engelse krant The Sunday Times schrijft op zijn website nu het bewijs in handen te hebben: het WK 2022 zou in Qatar zijn terechtgekomen door omkoping.

Mohammed bin Hamman, op het moment van de verkiezing vice-president van de FIFA, zou een geheim fonds hebben opgezet van waaruit betalingen aan officials zijn gedaan.

E-mails en bankafschriften

Het fonds zou miljoenen euro's in kas hebben gehad, waarmee Afrikaanse officials zijn omgekocht. The Sunday Times zegt miljoenen documenten, e-mails, brieven en bankafschriften in haar bezit te hebben, die de omkoping bewijzen.

Het organisatiecomité van Qatar heeft altijd ontkend dat Bin Hamman voor zijn land zou hebben gelobbyd en geld zou hebben betaald in ruil voor stemmen en ook Bin Hamman zelf beweert van niets te weten.

Geschorst

Bin Hamman werd in 2011 geschorst door de wereldvoetbalbond nadat hij zou hebben geprobeerd om stemmen te kopen voor de voorzittersverkiezing van de FIFA. Uiteindelijk werd Sepp Blatter herkozen.

De FIFA is al enige tijd bezig met een onderzoek naar de gang van zaken rondom de stemming voor het WK in 2022. Maandag staat er volgens de BBC een ontmoeting gepland tussen de hoofdonderzoeker van de voetbalbond en officials van het organisatie-comité in Qatar. Tegenstanders van de toewijzing vinden dat er opnieuw moet worden gestemd.

Ontkenning

De voorzitter van de wereldvoetbalbond FIFA Sepp Blatter zei twee weken geleden dat de vele miljoenen Qatarese oliedollars niet doorslaggevend zijn geweest. In het WK-bid is wel veel ruimte gereserveerd voor sponsoring en ontwikkelingsprogramma's. "Nee, ik heb nooit gezegd dat het is gekocht, de keuze was vooral een politieke overweging."

Blatter zei in hetzelfde interview dat de toewijzing van het WK 2022 aan Qatar een fout is geweest. Hij bevestigde dat de extreem warme weersomstandigheden in het land zijn onderschat.

STER reclame