Arts helpt patiënt met informatie

Aangepast

Veel patiënten zoeken op internet naar informatie over hun ziekte. Maar die informatie op bijvoorbeeld Wikipedia is niet altijd betrouwbaar en leidt soms tot onrust. De artsen van Stichting Betrouwbare Bron hebben daar iets op bedacht. Zij ontwikkelden een systeem waarmee artsen hun patiënt een link kunnen mailen naar de juiste gegevens.

Na een bezoek aan de dokter, kan de patiënt via de link meteen meer lezen over de ziekte. Dat is erg belangrijk, zegt Markus Oei, KNO-arts en voorzitter van Stichting Betrouwbare Bron. "Patiënten onthouden na een bezoek aan de dokter maar 60 procent van de informatie. Van de overige 40 procent wordt de helft verkeerd onthouden. Als ze thuis komen gaan ze googelen. Maar van gegoogel komt vaak alleen maar meer verwarring. Dokter Google is een onbetrouwbare dokter."

28 ziekenhuizen

De informatie die patiënten krijgen toegestuurd is afkomstig van bijvoorbeeld ziekenhuizen en patiëntenorganisaties. Met een druk op de knop kan de zorgverlener de patiënt een betrouwbaar "informatiepakketje" sturen.

Oei zegt veel enthousiaste reacties te krijgen op deze nieuwe manier van werken. "Er werken nu al zo'n 28 ziekenhuizen met dit systeem en we zijn nog maar net begonnen".

eHealth

Het aantal specialismen dat met het systeem (Inforium Starter Free) werkt, wordt dan ook uitgebreid. Na een succesvol experiment met onder andere keel- neus- en oorgeneeskunde, gynaecologie en kindergeneeskunde, volgen andere specialismen later dit jaar.

Eerder dit jaar zei minister Schippers dat ze vindt dat eHealth niet goed op gang komt. 2014 staat daarom in het teken van het toegankelijker maken van medische informatie. Er is een niet te schatten hoeveelheid informatie beschikbaar, maar mensen moeten wel weten waar ze die kunnen vinden.

NPCF

Volgens de minister is het een verantwoordelijkheid van zorgverleners om te zorgen dat patiënten toegang krijgen tot de juiste informatie op internet. Stichting Betrouwbare Bron speelt daar op in.

Patiëntenfederatie NPCF spreekt van een goed initiatief. De NPCF noemt het belangrijk dat op deze manier een oplossing is gevonden voor een probleem dat veel mensen herkennen.

STER Reclame