NOS NieuwsAangepast

"Plofkip in flauwekulsaus"

Dierenrechtenorganisatie Wakker Dier gaat een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie over een nieuwe campagne van Albert Heijn. Daarin presenteert de supermarktketen een nieuw soort kip, die volgens Albert Heijn een beter leven heeft dan een 'plofkip'.

Wakker Dier is het daar niet mee eens en noemt de kip een plofkip in flauwekulsaus. Dat Albert Heijn het product in advertenties verantwoord noemt, is misleidend, zegt Wakker Dier.

De leefomstandigheden van de Hollandse kip, zoals Albert Heijn het product noemt, zijn volgens de organisatie amper beter dan die van een plofkip. "Plofkip leeft in een stal met 21 dieren per vierkante meter, bij Hollandse kip zijn dat er 19. Ook leeft een Hollandse kip drie dagen langer dan een plofkip. En dat noemt Albert Heijn een verbetering van het dierenwelzijn."

"Belangrijke stap"

Niet alle dierenrechtenorganisaties zijn negatief over de Hollandse kip. De Dierenbescherming vindt de nieuwe kipsoort "een belangrijke stap in de goede richting".

In een reactie zegt Albert Heijn dat het jammer is dat alle aandacht nu gaat naar de klacht, in plaats van naar "de verduurzaming van het assortiment".

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl