RTL Nieuws is tevreden over de eerste nieuwsuitzending in een nieuwe vormgeving. Om 19.30 uur was een moderne setting te zien waarin de presentatoren Rik Nieman en Merel Westrik stonden achter een strakke witte tafel. De nieuwslezers liepen tijdens de uitzending niet.

Op de achtergrond waren grote schermen met nieuwsbeelden te zien. Linksboven in beeld stond het 'gewone' RTL4-logo, linksonder een nieuw RTL Nieuws logo: witte letters op een lichtblauwe achtergrond. Het logo wordt gebruikt voor alle RTL-nieuwsuitlatingen zoals internet en de tv.

De nieuwe huisstijl is bedacht door de Britse ontwerpers Mark Porter en Dylan Griffith.

Nieuwe technieken

Er wordt volgens RTL Nieuws gebruik gemaakt van de nieuwste technieken, zoals robotcamera's, virtuele technieken, en 'augmented reality' waarbij beelden levensgroot op verschillende plekken kunnen worden geprojecteerd. Ook EditieNL, RTL Z en RTL Weer en Verkeer zijn in het nieuw gestoken.

Volgens hoofdredacteur Harm Taselaar gaat de commerciële zender daarmee mee met zijn tijd.

Mark Potter en Dylan Griffith omschrijven op de site van RTL wat ze hebben ontworpen. "We hebben een omgeving gecreëerd waar presentatoren en redacteuren duidelijk en direct met het publiek kunnen communiceren. Typografie, kleur- en beeldgebruik spelen allemaal een belangrijke rol bij het zo goed mogelijk vertellen van nieuwsverhalen."

Bij de nieuwe koers van RTL Nieuws hoort ook een nieuw geluid. De nieuwe leadermuziek is gemaakt door Martijn Schimmer.

STER reclame