De Zuid-Koreaanse veerboot Sewol die half april zonk, was met grote regelmaat te zwaar beladen. Dat blijkt uit gegevens van de havenautoriteiten in Incheon. Vanuit die haven vertrok het schip op 16 april naar het eiland Jeju toen het voor de zuidwestkust van het land verging. Ruim 300 mensen kwamen om.

De Sewol is vorig jaar door de autoriteiten bekeken nadat het schip was verbouwd om meer passagiers te kunnen vervoeren. Er werd toen een maximum vrachtlimiet vastgesteld van 987 ton. Om stabiel te liggen moest er ook minstens 2000 ton water aan boord zijn.

Naar nu blijkt was de Sewol in de 13 maanden voorafgaand aan de ramp met grote regelmaat te zwaar beladen. Van de 247 trips waarvan de gegevens bekend zijn, was er maar één waarbij het maximumgewicht onder de 987 ton bleef.

Op 136 reizen was er meer dan 2000 ton vracht aan boord en in 12 gevallen meer dan 3000, zo meldt persbureau Associated Press.

Limiet

Hoeveel vracht er aan boord was op de laatste, noodlottige reis is niet bekend. De rederij zegt dat er 657 ton vracht aan boord was en nog 150 auto's. Daarmee zou het binnen de limiet blijven, maar die informatie klopt zeker niet. In het water zijn al 180 auto's gevonden.

Het bedrijf dat het schip heeft geladen, zei eerder dat er naar schatting 3608 ton vracht aan boord was. Als dat klopt, was het zwaarder beladen dan op alle geregistreerde trips in het jaar ervoor.

De ramp heeft duidelijk gemaakt dat het toezicht op de Zuid-Koreaanse scheepvaart grote tekorten kent. De diverse instanties die er bij betrokken zijn, werken nauwelijks samen en hoeven elkaar ook helemaal niet op de hoogte te houden.

Dat het schip een vrachtlimiet had van 987 ton is bijvoorbeeld alleen aan de eigenaar meegedeeld. De instantie die toeziet op de afvaarten en aankomsten van veerboten wist er niet van.

Geen overheidstaak

De regels voor veerboten zijn ook minder strikt dan voor schepen die alleen vracht vervoeren. Anders dan in andere landen is het veiligheidstoezicht in Zuid-Korea ook geen overheidstaak, maar in particuliere handen.

Het bedrijf dat ervoor verantwoordelijk is, verdient het meeste geld met het afsluiten van verzekeringen. Ook het vaststellen van de vrachtlimiet gebeurt door een particulier bedrijf.

Nalatigheid

De oorzaak van de ramp met de Sewol wordt nog onderzocht. Experts hebben eerder gezegd dat als het schip verkeerd beladen was zelfs een kleine stuurfout fataal kan zijn. Uit de gegevens blijkt dat het schip bezig was met een bocht van 45 graden toen het begon te zinken. Bemanningsleden hebben gemeld dat er een probleem was met het besturen van het schip.

De kapitein en een groot aantal bemanningsleden hebben de ramp overleefd. De 15 bemanningsleden die verantwoordelijk worden gehouden voor het besturen van de Sewol zijn opgepakt. Ze worden beschuldigd van nalatigheid en het in gevaar brengen van de veiligheid van de passagiers.

STER reclame