"Economie ontbreekt in EU-debat"
Politici blijven steken in debatten over migratie en andere discussies die de kern van Europa niet raken. Dat vindt VNO-voorzitter Bernard Wientjes. Volgens hem gaat het in Europa om de economie, niets meer en niets minder. De ondernemersorganisaties starten daarom een campagne onder de leus: Wij zijn voor-punt-EU.
"Er wordt zelfs gesproken over de vraag of we misschien uit Europa moeten, terwijl het daar helemaal niet om gaat. Europa zorgt voor banen, we verdienen ons geld dankzij Europa. Onze welvaart is zo hoog dankzij Europa, maar daar gaat de campagne voor de verkiezingen helemaal niet over."
Werkgeversorganisatie VNO-NCW, MKB Nederland en LTO hebben daarom ook een eigen stemwijzer gemaakt en komen vlak voor de verkiezingen met een groot aantal reclamespotjes om uit te leggen waarom Europa belangrijk is.
Wake-upcall
Wientjes hoopt dat de partijen gehoor geven aan zijn wake-upcall. "Het is inderdaad onversneden kritiek op de politiek. Eigenlijk is het de taak van politici om meer aandacht te besteden aan het economische aspect van Europa. Maar pro-Europese standpunten zijn een gevaar voor veel politieke partijen. Ze zijn bang dat ze er kiezers mee verliezen."
Volgens Wientjes mag die angst politici er niet van weerhouden de voordelen over Europa te benoemen. "Wij zeggen: het gaat niet om kiezers, het gaat om de toekomst van Nederland. De toekomst van banen, en van ons bedrijfsleven."
De VNO-voorzitter snapt de worsteling van de partijen. "Het is door het sentiment in de maatschappij lastig om pro-Europees te zijn. Elke partij heeft te maken met de emoties, maar wij kunnen de feiten weergeven."
Schokgolf
"De eurodiscussie is de werkgevers helemaal een doorn in het oog. Zonder euro heeft Europa geen toekomst. Het is onvoorstelbaar dat Nederland uit de euro gaat."
Wientjes wijst op de recente financiële crisis. "De euro is niet ten onder gegaan. Sterker nog, de euro is er sterker dan ooit uit gekomen. Kijk naar de wisselkoersverhouding met de dollar nu." Eruit stappen is volgens Wientjes dom. "Dan krijg je een enorme schokgolf en een crisis die vele malen erger is dan de crisis die we tot op heden hebben gehad."
De reclamespotjes worden vlak voor de Europese verkiezingen, op 22 mei, op televisie uitgezonden.