Blendle: geboren in de supermarkt

Aangepast

Door NOS-techexpert Rachid Finge

Het begon met drie prostituees. In het tijdschrift Marie-Claire interviewden ze een aantal van hun klanten. Marten Blankesteijn, een jonge twintiger in de Albert Heijn, vond het een boeiend artikel, maar vond het gênant om het vrouwentijdschrift te kopen. Zo ontstond het idee voor Blendle, een website waar je kranten- en tijdschriftartikelen per stuk kunt kopen. Vandaag werd de website gelanceerd aan het IJ in Amsterdam.

Blankesteijn vertelt hoe hij in al die tijdschriften hier en daar interessante artikelen zag, maar het niet de moeite waard vond om een blad te kopen. Dat moest uitgevers chagrijnig maken. Zo kwam hij op het idee voor één site waar je losse artikelen van zo veel mogelijk kranten en tijdschriften kunt kopen.

Onderhandelen

Dat kopen van losse artikelen op internet is niet nieuw. Sterker nog, bij sommige krantenwebsites, zoals die van de Financial Times, zijn er geen gratis artikelen en moet je wel betalen. Het idee van één plek waar je artikelen van tientallen kranten en tijdschriften kunt kopen, vaak van verschillende uitgevers, is wél nieuw.

Onderhandelingen met al die uitgevers waren het grootste obstakel. Zie hen maar eens ervan te overtuigen om met elkaar samen te werken en niet met elkaar te concurreren. Subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers hielp, want daarmee kon Blankesteijn een prototype van zijn visie bouwen om aan de uitgevers te laten zien. Pas rond die tijd sloot Alexander Klöpping zich aan bij Blankesteijn.

De Groene Amsterdammer was de eerste, Vrij Nederland kwam daarna. En toen de NRC, de eerste krantentitel. Inmiddels zijn er zo'n vijftien kranten en vijftien tijdschriften beschikbaar in Blendle. Dat aantal gaat nog toenemen.

Samenwerken

Blendle trekt inmiddels internationaal aandacht. Klöpping is gesprekken begonnen met uitgevers in de VS. De Chileense CNN wijdt vele minuten aan Blendle. The Guardian merkt op dat je je geld terugkrijgt als een artikel niet bevalt.

Ook nationaal ontstaan er meer samenwerkingen. Zo verschijnen bij nieuwsartikelen van NU.nl binnenkort relevante links naar artikelen op Blendle.

"Vond je het een goed verhaal?", vraagt Klöpping na afloop. "Ik ben echt doodmoe". Ik kon nauwelijks antwoord geven of zijn persvoorlichter trok hem mee naar het zoveelste interview. Journalisten van vrijwel alle media zijn hier.

Gewone mensen

De vraag is of alle opwinding onder journalisten en uitgevers overkomt bij mensen die hun krantenabonnement hebben opgezegd of er nog nooit een hebben gehad. Neemt de buurvrouw van een journalist ook een account? Of de student die nieuws niet heel belangrijk vindt, laat staan verdieping? En geven zij over een paar maanden, wanneer Blendle niet meer zo nieuw is, nog steeds geld uit aan losse artikelen?

Dat zal Blendle's grootste uitdaging worden.

STER Reclame