Booking misleidt met '1 kamer vrij'

Aangepast

Hotelboekingssite Booking.com misleidt klanten. Dat zegt de Reclame Code Commissie in een uitspraak naar aanleiding van een klacht.

Bij het boeken via de site worden klanten er vaak op gewezen dat er nog maar een beperkt aantal kamers beschikbaar is in een bepaald hotel. Dat gaat met kreten als "We hebben nog 1 kamer vrij!" en "Nog maar 1 beschikbaar voor 100 euro. Mogelijk zijn er meer beschikbaar tegen hogere prijzen".

Maar die beschikbaarheid betreft alleen kamers die via Booking.com te krijgen zijn. Het is voor consumenten niet duidelijk dat via andere websites of via het hotel zelf mogelijk meer kamers te boeken zijn. Daarom moet Booking.com zijn uitingen aanpassen, zegt de Reclame Code Commissie.

Reactie

"In het geval feitelijk juiste gegevens mogelijk verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden, zullen we onderzoeken hoe we deze weergave verder kunnen verduidelijken," zegt Booking.com in een reactie. Het bedrijf vindt dat het woord 'we' in de zin 'we hebben nog 1 kamer' naar Booking.com verwijst en dus niet naar het hotel.

Booking.com bekijkt nog of de uiting wordt aangepast of dat het bedrijf in beroep gaat.

STER Reclame