Kind sloeg alarm: we zinken, denk ik

tijd van publicatie Aangepast

De eerste melding bij het Zuid-Koreaanse alarmnummer over de zinkende Sewol kwam van een kind aan boord. Dat meldt een functionaris van de hulpdiensten.

Met een trillende stem belde een jongen alarmnummer 119, drie minuten nadat de Sewol zijn laatste fatale bocht had gemaakt, waardoor het schip kapseisde. "Red ons! We zijn op een schip, en ik denk dat het aan het zinken is", zei hij tegen de centralist.

Het alarmerende telefoontje werd al snel opgevolgd door zo'n twintig andere meldingen, allemaal van kinderen aan boord.

De Zuid-Koreaanse ferry zonk vorige week woensdag. Onder de 476 passagiers waren 339 kinderen en leraren die op schoolreis waren naar Jeju, een eiland in de Oost-Chinese Zee. Hulpdiensten hebben 174 mensen gered. Het is vrijwel zeker dat de andere passagiers, inclusief de jongen die de eerste melding deed, zijn verdronken.

Transcript

Terwijl de kinderen in paniek het alarmnummer belden, ging het er op de brug bij de kapitein niet veel rustiger aan toe, blijkt uit het vrijgegeven transcript van de communicatie met de verkeersleiding.

"Alstublieft, waarschuw de kustwacht. Ons schip is in gevaar. Het is op dit moment aan het rollen", meldt een anonieme medewerker van de Sewol aan de verkeersleiding. Niet lang daarna: "Het schip is nu voor een groot deel gekapseisd. Ik kan niet meer bewegen. Kom alstublieft snel. We zijn vlak bij het eiland Byeongpung."

Vijf minuten later vraagt de verkeersleiding wat de nieuwe situatie is. De medewerker op de Sewol antwoordt: "Het schip heeft slagzij gemaakt naar links. Containers zijn omgevallen."

Schiet op

De centralist van de communicatiepost in Jindo vraagt daarna hoe het met de passagiers gaat en of ze al op reddingsboten zitten. "Nee, nog niet. Ze kunnen niet bewegen, doordat de boot is gekapseisd. [...] Er zijn hier 450 à 500 passagiers, alstublieft, schiet op."

Voor de medewerker op de brug was het moeilijk om een inschatting te maken van de situatie. "Het schip heeft een hoek gemaakt van 50 graden. Mensen kunnen we niet bewegen. We hebben de medewerkers geadviseerd om reddingsvesten te dragen en te wachten. Ik kan niet bevestigen of ze die hebben aangedaan. De medewerkers zijn op de brug en kunnen niet bewegen."

Vasthouden aan muur

"Ik kan bevestigen dat verschillende containers op het dek zijn omgevallen, maar lopen is onmogelijk op de brug. We kunnen net overeind blijven door ons vast te houden aan de muur".

Daarna vraagt de medewerker van de Sewol of passagiers gered kunnen worden, als ze geëvacueerd worden. De verkeersleiding antwoordt dat het nog tien minuten duurt voordat reddingsschepen arriveren, maar dat een helikopter binnen één minuut bij het schip is. "Er zijn te veel passagiers. Een helikopter is niet genoeg", reageert de medewerker op het schip.

De laatste communicatie tussen het schip en de verkeersleiding volgt negen minuten later:

Jindo Vessel Traffic Services Center: Sewol, Sewol, dit is Jindo VTS.

Sewol: Dit is Sewol. Sewol.

Jindo Vessel Traffic Services Center: Hoe is de situatie nu?

Sewol: Het is niet mogelijk om dat te zeggen. De kustwacht en vissersboten zijn tot ongeveer 50 meter genaderd en de mensen die aan bakboordzijde waren, konden ontsnappen. We hebben een oproep gedaan, maar het is niet makkelijk om naar bakboord te komen.

Jindo Vessel Traffic Services Center: Bevestigd.

Sewol: Het schip is nu 60 graden gekanteld naar bakboordzijde. Nu zijn er vliegtuigen en boten van de kustwacht.

Daarmee eindigt de communicatie. Het transcript geeft weinig nieuwe inzichten in de vraag of de kapitein en zijn medewerkers kordaat hebben gehandeld bij de evacuatie.

Ooggetuigen hebben gemeld dat de kapitein en verschillende andere medewerkers het schip hebben verlaten, nadat ze tegen de passagiers hadden gezegd dat ze in hun cabine moesten blijven. Zes bemanningsleden en de kapitein zijn opgepakt. Ze worden aangeklaagd voor het niet beschermen van de passagiers.

STER reclame