Het KRO-programma Brandpunt Reporter hoeft twee kritische uitzendingen over de luchtvaartmaatschappij Ryanair niet te rectificeren. De rechtbank heeft dat bepaald in een zaak die de Ierse prijsvechter had aangespannen.

Ruim een jaar geleden besteedde het onderzoeksprogramma aandacht aan het brandstof- en personeelsbeleid bij Ryanair. Gezagvoerders en een piloot zeiden dat ze onder druk werden gezet om met minder brandstof te vliegen dan ze zouden willen. Ook voelden ze zich soms gedwongen om te vliegen als ze dat vanwege ziekte of vermoeidheid eigenlijk niet konden.

Ryanair stapte vervolgens naar de rechter. Volgens de luchtvaartmaatschappij sloegen de beschuldigingen nergens op en bracht de KRO ze "sensationeel en met het grootst mogelijke publicitair effect".

Voldoende steun

De rechter in Amsterdam vindt echter dat het feitenmateriaal voldoende steun biedt voor de geuite beschuldigingen. Ook het sensatie-verwijt van Ryanair vindt de rechtbank onterecht: in de items zijn geen grenzen overschreden.

"De uitzendingen hadden betrekking op de veiligheid in de luchtvaart", aldus de rechtbank. "Dat is een onderwerp dat van groot publiek belang is en waaraan de KRO terecht aandacht heeft besteed."

STER reclame