"Het was één grote stunt, goed gelukt hè?" Met deze reactie stelt eigenaar Wesley de Laat van het schoonmaakbedrijf Budget Cleaning Brabant dat het een vooropgezet plan was om een advertentie te plaatsen waarin hij vroeg om werknemers van Hollandse bodem. "Ik heb alles alleen bedacht, ongeveer drie weken geleden. Ik ben tegen discriminatie, altijd, maar vooral op de werkvloer."

Vorige week meldden diverse media, waaronder de NOS, dat De Laat een advertentie had geplaatst waarin hij vroeg om Nederlandse werknemers. Hij zei toen dat mensen met een kleurtje niet zouden worden uitgenodigd voor een sollicitatie, ook niet als ze een Nederlands paspoort hebben. "Ik heb niets met ze. Al zou koningin Máxima solliciteren, ze komt er niet in", waren zijn woorden toen.

De Laat heeft de advertentie laten plaatsen naar aanleiding van de week van de discriminatie. "Die week is nu bijna klaar. Ik heb gisteren het interview gegeven aan ThePostOnline waarin ik zeg dat het een stunt is."

Op 21 maart was het de internationale Dag tegen Racisme. In Nederland was er dit jaar op 22 maart een demonstratie tegen racisme.

RTL Late Night

In de media ontstond veel ophef na zijn advertentie. Hij kreeg honderden reacties nadat het nieuws bekend was geworden, sommige waren doodsbedreigingen. Nu zegt De Laat dat hij zelf de dreigmailtjes heeft geschreven.

Hij is blij dat zijn advertentie zo veel aandacht heeft gekregen. "Het doel is bereikt, ik hoop nog dat ik morgenavond word uitgenodigd bij RTL Late Night en bij Humberto Tan aan tafel zit. Daarna is het klaar en geef ik geen commentaar meer."

Maatschappelijke discussie

Behalve aandacht krijgen van de media, vindt hij dat het gelukt is om een maatschappelijke discussie aan te zwengelen. "Er zijn Kamervragen over gesteld en komende dinsdag zal mijn stunt daar vast weer aan de orde komen. Maar ik mag er verder niets over zeggen." Op de vraag van wie hij niets mag zeggen, antwoordt hij tegenover de NOS "geen commentaar te geven".

Inmiddels heeft de eigenaar van Budget Cleaning Brabant 7600 e-mails ontvangen van potentiële klanten. Hij verwacht dat meer dan de helft serieus is.

Bewijs dat het allemaal een stunt is, geeft De Laat niet. Tegenover Omroep Brabant laat hij weten dat hij niet bang is dat mensen hem nu niet meer geloven. Volgens hem hadden journalisten beter hun werk moeten doen, dan was er niets aan de hand geweest.

STER reclame