Taxibranche: Uber overtreedt regels

time icon Aangepast

door economieredacteur Leen Kraniotis

De taxibranche vindt dat taxi-app Uber zich schuldig maakt aan oneerlijke concurrentie. De dienst houdt zich onder meer niet aan de maximumtarieven voor een taxirit. Via Uber kan met een smartphone een auto met chauffeur besteld worden. Betaling gaat via de app, met een geregistreerde creditcard en klanten kunnen na een rit hun chauffeur recenseren. De van oorsprong Amerikaanse dienst is al een tijd in Amsterdam actief en vanaf vandaag ook in Rotterdam.

Maximumtarieven

"De wetgever heeft allerlei regels gemaakt waar de taxi-ondernemer zich aan moet houden en Uber doet dat niet," zegt Hubert Andela van brancheorganisatie KNV Taxi. "Bij Uber kan je geen bonnetje krijgen, de taximeter loopt niet tijdens de rit en Uber houdt zich niet aan de wettelijke maximumtarieven."

Geen taxi

Uber zegt dat het zich niet aan de taxiregels hoeft te houden omdat het geen taxivervoer betreft, maar contractvervoer. "De overheid richt zich op de handhaving van taxi's die mensen oppikken op straat of op een standplaats," zegt Niek van Leeuwen, directeur Nederland van Uber. "Via de Uber-app bestel je een privé-chauffeur en daarvoor gelden andere wetten en regels."

De Inspectie Leefomgeving en Transport zegt ritten via Uber in principe gewoon als taxiritten te zien. Maar de inspectie moet hier nog een definitief oordeel over vellen. Afgelopen maand is er een gesprek geweest tussen Uber en de inspectie. "Uber heeft een analyse gemaakt waarin zij aangeven waarom zij vinden dat ze onder contractvervoer moeten vallen," zegt een woordvoerder van de inspectie. "Deze analyse wordt nu beoordeeld en de uitkomst wordt met Uber gedeeld."

Dynamische prijzen

Uber verlaagde in maart de prijzen om de concurrentie met gewone taxi's aan te gaan. Het bedrijf zegt dat het in Nederland snel groeit en tienduizenden gebruikers heeft en enkele honderden chauffeurs.

Directeur Van Leeuwen erkent dat een rit via Uber duurder kan zijn dan een taxirit. "Onze prijzen zijn normaliter tien procent lager dan die van een normale taxi. Op het moment dat het druk is op de weg, verhogen we de prijzen met als doel meer chauffeurs op de weg te krijgen en daardoor meer mensen te kunnen vervoeren."

Taxichauffeurs mogen hun prijzen niet verhogen als het druk is. "Het is oneerlijk als onze leden niet mogen doen wat Uber wel mag," zegt Andela van KNV Taxi. "Bovendien pakt Uber 20 procent van de opbrengst van iedere rit en dat is voor een chauffeur ook niet leuk."

Internationaal

In veel andere landen leidde de komst van Uber ook tot wrevel bij taxibedrijven. In Frankrijk hielden taxichauffeurs langzaam-aan-acties tegen de openstelling van de vervoersmarkt. In Milaan werd onlangs geprotesteerd tegen de app. En in België werden vorige maand zelfs twee Uber-auto's in beslag genomen omdat er niet aan de regels werd voldaan.

Uber ging in 2010 van start in San Francisco. Sindsdien is de dienst uitgebreid naar 35 landen. Google investeerde vorig jaar 258 miljoen dollar in het snelgroeiende bedrijf.

STER Reclame