NOS NieuwsAangepast

Vlucht MH370: vijf complottheorieën

Wat er gebeurde met vlucht MH370 van Malaysia Airlines is nog steeds een raadsel. Over de verdwijning zijn maar weinig feiten naar buiten gebracht. Toch zijn de weinige details voer voor complottheorieën. Hieronder de meest in het oog springende.

1) In de schaduw van

Volgens deze theorie vloog het vermiste vliegtuig bewust in de radarschaduw van een ander toestel, Singapore Airlines SIA68. Luchtvaartblogger Keith Ledgerwood onderbouwt zijn theorie als volgt: MH370 is direct na de scherpe bocht vlak achter SIA68 gaan vliegen.

Daardoor was het toestel van Malaysia Airlines niet meer traceerbaar door radarapparatuur en was vliegen door het luchtruim van India en Afghanistan geen probleem meer. SIA68 vloog naar Spanje. Volgens Ledgerwoord kon het vermiste vliegtuig lang in de radarschaduw blijven hangen en afhaken wanneer de piloot dat wilde.

Volgens een Britse radarexpert is dit niet eens zo'n gekke gedachte en zou het toestel niet zichtbaar zijn op radarapparatuur die in de burgerluchtvaart wordt gebruikt. Militaire apparatuur is een stuk nauwkeuriger. De vliegtuigen zouden dan wel heel erg dicht bij elkaar moeten hebben gevlogen.

2) Langkawi

Luchtvaartblogger Chris Goodfellow schrijft dat het wegvallen van de communicatie via de transponders kan zijn gekomen door brand aan boord. Daardoor wisten de piloten niet meteen dat er iets aan de hand was en zijn de transponders niet tegelijkertijd uitgevallen. Daarom zouden de piloten geen noodoproep hebben gedaan.

Toen wel duidelijk werd wat er aan de hand was, is de piloot scherp afgebogen naar links, naar het vliegveld op het Maleisische eiland Langkawi. Volgens Goodfellow worden piloten zo getraind dat ze elk vliegveld op een route kennen. En de gezagvoerder op deze vlucht is wellicht al een paar keer op Langkawi geland. Volgens de theorie van Goodfellow is het toestel onderweg naar Langkawi in zee gestort.

Deze theorie lijkt plausibel, maar de onderzoeksautoriteiten willen er nog niet aan. Volgens hen is de bocht naar links gemaakt door het aanraken van zeven of acht toetsen op een toetsenbord dat tussen de gezagvoerder en de co-piloot in staat. Als er een noodsituatie was, dan zou de stuurknuppel handmatig naar links zijn gebogen.

3) Kazachstan

Sylvia Wrigley, piloot van kleine vliegtuigen en schrijver van het boek Why Planes Crash, denkt dat een landing in de woestijn mogelijk is. Kazachstan ligt in het noorden van een van de corridors waarin wordt gezocht. Landen in een afgelegen gebied ligt meer voor de hand dan op een strand, denkt Wrigley.

Toch ligt ook deze theorie niet voor de hand. Om Kazachstan te bereiken, moet het vliegtuig vliegen door het luchtruim van India, Pakistan en Afghanistan. Die landen houden de lucht boven hun gebied meestal erg goed in de gaten.

4) Gevecht en decompressie

Het toestel veranderde tijdens de vlucht flink van hoogte, meldde de New York Times vorige week. Het zou vrij plotseling tot een hoogte zijn gegaan van 13.700 meter. Dat is boven het toegestane maximum. Daarna zou het zijn afgebogen naar links, gedaald tot 7010 meter, onder de normale hoogte. Dit hoogteverschil geeft volgens sommigen aan dat er is gevochten aan boord. Na de aanslagen van 11 september 2001 zijn de cockpitdeuren verstevigd tegen binnendringen. Toch is dat nog wel mogelijk. Een kaping behoort dan ook tot de meer serieuze theorieën.

Oud-navigator Sean Maffett denkt dat de hoogteverschillen waren bedoeld om de passagiers door decompressie te doden, zodat ze geen mobiele telefoons meer konden gebruiken. De zuurstofmaskers die dan automatisch verschijnen, zouden na 12 tot 15 minuten niet meer bruikbaar zijn. Degene die het toestel op dat moment bestuurt, zou wel de beschikking moeten hebben over een eigen zuurstofvoorraad.

5) Terroristische aanval

Volgens deze theorie wilden terroristen een aanslag plegen die veel lijkt op de aanslagen van 11 september 2001 in de Verenigde Staten. Het vliegtuig zou veilig zijn geland, verstopt of gecamoufleerd. Daarna kan het van nieuwe brandstof en een nieuwe transponder worden voorzien, zodat het klaar is om gebruikt te worden voor een aanslag.

Wat tegen deze theorie werkt, is dat het heel lastig is om een Boeing 777 ongezien te landen, te verstoppen en dan weer opnieuw te laten opstijgen. Ook is het niet bekend of een toestel op deze manier van een geheel nieuwe identiteit kan worden voorzien.

Tot slot: de wel bekende feiten

De Boeing 777 van Malaysia Airlines met vluchtnummer MH370 vertrekt op 8 maart van Kuala Lumpur naar Peking. Er zijn 239 mensen aan boord, van wie zeker twee passagiers met een vals paspoort. De co-piloot heeft zo'n drie kwartier later contact met de luchtverkeersleiders. Hij zegt dan: "All right, good night".

Twee minuten later verdwijnt het toestel van de radar. Na bijna anderhalf uur vliegen schakelt de transponder van het vliegtuig uit. Een militair radarstation signaleert daarna een vliegtuig dat een scherpe bocht naar links maakt en terugkeert naar Maleisië. De onderzoeksautoriteiten gaan ervan uit dat dit vlucht MH370 is.

Zo'n zes uur later vangt een satelliet een laatste signaal op van het vliegtuig via het ACARS-communicatiesysteem. Waar het toestel zich op dat moment bevindt is niet duidelijk. Het toestel had voor zo'n acht uur vliegen brandstof aan boord.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl