VW komt met elektrische auto
Door Simone Loomans in Berlijn
Volkswagen presenteert vandaag zijn jaarcijfers in Berlijn. De automaker doet het ondanks tegenvallende verkoopcijfers in Duitsland goed. De omzet steeg vorig jaar met 2,2 procent naar 197 miljard euro. Volkswagen ? nu nog nummer twee - wil de grootste autofabrikant ter wereld te worden; groter dan General Motors en Toyota. Topman Martin Winterkorn verwacht in 2014 ruim tien miljoen auto's te verkopen.
Daarnaast pakt de autofabrikant in de Duitse hoofdstad groots uit met de presentatie van een nieuw elektrisch model: de e-Golf. Honderden journalisten mogen kennismaken met de auto waarmee Volkswagen een plek wil veroveren op de snel groeiende markt voor elektrisch rijden. De grootste autobouwer van Europa speelt daarmee in op de trend die de concurrenten al lang hebben omarmd.
De e-Golf is het elektrische broertje van de Golf, een van de meest verkochte auto's ter wereld. Volkswagen volgt hiermee automakers als Toyota, Renault en Nissan die al langer elektrische auto's verkopen. Had Volkswagen een aantal jaar geleden nog zijn bedenkingen bij de elektrische auto, nu ontkomt het merk er niet meer aan. Dat is een gevolg van Europese regels.
Europese regels
In Europa moet de CO2-uitstoot van auto's omlaag. Nieuwe Europese richtlijnen dwingen vooral de Duitse autofabrikanten om de komende jaren zuinigere auto's te bouwen. Net als bijvoorbeeld Opel en Toyota speelt VW daarop in door het ontwikkelen van hybrides en semi-elektrische auto's, die als de batterijen leeg zijn verder op brandstof kunnen rijden.
VW volgt met de e-Golf en de eerder dit jaar al gepresenteerde stadsauto e-Up de trend die al een paar jaar bezig is. "We zijn met deze auto's weer een stap verder in de ontwikkeling van elektrisch rijden", zegt Jacques Geijsen van VW Nederland. Hij vertelt er niet bij dat VW jaren de kat uit de boom heeft gekeken en nu alsnog overstag gaat.
Korte afstanden
De elektrische Volkswagens zullen vooralsnog geen kaskrakers worden. Veel consumenten schrikken terug voor de nadelen van elektrisch rijden. Ze zijn relatief duur en bovendien niet geschikt voor lange afstanden.
"De actieradius is een probleem, je moet vaak naar een oplaadpaal en dat vreet tijd. Het is daarom nog geen alternatief voor rijden op fossiele brandstoffen", zegt Geijsen. "Daarnaast moet de infrastructuur die nodig is voor elektrisch rijden verbeteren. Er moeten meer oplaadpunten komen."