ING wil bedrijven inzicht geven in het betalingsgedrag van klanten zodat die gericht kunnen adverteren. Dat zegt directeur Particulieren van ING Hans Hagenaars in het Radio 1 Journaal.

"Een tuincentrum wil bijvoorbeeld graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Dat centrum kan dan op het juiste moment een scherp aanbod doen." Hagenaars denkt verder aan aanbiedingen van energiebedrijven en telecomaanbieders.

Hagenaars wil de mogelijkheden van digitalisering benutten door het koppelen van grote databestanden met allerlei berekeningen, zogeheten 'Big Data'. "Digitaal bankieren groeit massief, vooral via de mobiele app. We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen."

Privacy

ING heeft nu een team geformeerd dat gegevens van het betalingsverkeer kan analyseren. De data worden niet doorgegeven, maar bedrijven kunnen via ING wel aan informatie komen.

Hagenaars verwacht dat hij dit jaar kan beginnen met een proef met een paar duizend ING-klanten. Die moeten expliciet toestemming geven voor het delen van de privacygevoelige informatie.

De ING-directeur beseft dat het plan tot discussies over privacy kan leiden. "Daar zal lawaai over worden gemaakt, dat weten we. De privacygevoeligheid ligt in de VS lager dan in Nederland en Duitsland. We moeten dan ook ruim binnen de grenzen blijven van wat de maatschappij accepteert. Ook al is er technisch meer mogelijk."

klanttevredenheid

Hoeveel ING verdient aan de klantinformatie wil Hagenaars niet zeggen. Volgens hem wil de bank vooral klanten helpen om geld te besparen en moet dat in de toekomst leiden tot een hogere klanttevredenheid.

STER reclame