Het werk aan het Panamakanaal is hervat. Bouwvakkers van een consortium van Spaanse, Belgische en Italiaanse bedrijven zijn weer aan het werk gegaan, nu met kanaalbeheerder ACP afspraken zijn gemaakt over kostenoverschrijdingen.

Meer dan twee weken lang lag het werk stil, omdat het consortium en ACP het niet eens konden worden over wie de extra kosten voor de verbreding van het kanaal moest betalen. De rekening viel 1,6 miljard dollar duurder uit dan voorzien.

Cement

De kosten vallen hoger uit door een ruzie over cement. De bedrijvengroep wilde een lage kwaliteit cement gebruiken, maar de ACP was het daar niet mee eens. Het leidde tot een vertraging van vier maanden, waardoor de kosten opliepen.

Hoe het conflict nu is opgelost, is nog niet bekendgemaakt, omdat er over enkele kleinere punten nog wordt onderhandeld. Omdat beide partijen er echter van overtuigd zijn dat ze er samen uit zullen komen, is men wel alvast weer aan het werk gegaan.

Modern

Het kanaal wordt verbreed om ruimte te bieden aan moderne vrachtschepen. Het werk zal niet voor december 2015 klaar zijn.

Het kanaal werd honderd jaar geleden aangelegd. Ongeveer 5 procent van de internationale commerciële zeevaart gebruikt het kanaal, dat ruim 81 kilometer lang is. Het Panamakanaal loopt van de Atlantische Oceaan naar de Stille Oceaan.

STER reclame