Geur klopt geld uit portemonnee
Een lichte mandarijnengeur zorgt ervoor dat klanten in een winkelcentrum zich veiliger en prettiger voelen en meer geld uitgeven. Dat blijkt uit een wetenschappelijke proef met geuren in winkelcentrum Kanaleneiland in Utrecht.
Bij de vijf ingangen van het winkelcentrum zetten de onderzoekers planten neer en ze hingen onopvallende geur-vernevelaars op. Er werd getest met mandarijnengeur en een frisse, schone geur.
Daarna ondervroegen ze zo'n 500 bezoekers naar hun gevoel van veiligheid en welbevinden. Ook moesten ze vertellen hoeveel geld ze hadden besteed.
Mandarijnen
Uit het onderzoek blijkt dat mandarijnengeur het gevoel van veiligheid met 17 procent verhoogt. Een frisse geur zorgt voor meer winkelplezier.
Bovendien leiden groen en geuren tot een forse omzetstijging: gemiddeld gaven consumenten bijna 40 procent meer uit in het met planten aangeklede en prettig ruikende winkelcentrum dan in de 'kale' winkelomgeving.
Voor het eerst
Volgens het verantwoordelijke onderzoeksbureau Consumatics is dit het eerste geuronderzoek in Nederland op deze schaal in een echt winkelcentrum in plaats van een laboratorium.
Winkelcentrum Kanaleneiland heeft na het onderzoek besloten om verder te gaan met de verspreiding van geuren tussen het winkelende publiek. Geuren worden al gebruikt in zorginstellingen en kantoren.