NOS NieuwsAangepast

"Je kijkt vanuit een halfvol glas"

Heineken boekte vorig jaar wat minder winst, door allerlei oorzaken. Heineken-topman Jean-François van Boxmeer verklaart.

De cijfers klinken niet best.

"Het was een tegenvallend jaar. Ik wil wel de kanttekening maken dat we vorig jaar een exceptionele boekwinst hadden, komende uit aandelen die we al bezaten in Azië. Als je het effect van die boekwinst, die alleen maar boekwinst is, eruit haalt, dan was onze winst 2 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. Dat oogt toch wat beter."

U maakt zich nog geen zorgen?

"Zorgen maak je je altijd. We hebben een moeilijk jaar achter de rug, met name in Europa, maar ook in sommige opkomende landen waar de groei wat minder was. Er was daar wel groei, maar minder dan we gewend waren. Dat verklaart het wat tegenvallende resultaat voor dit jaar."

Heineken is groot in Europa. Is het alleen de crisis of wordt er door de vergrijzing minder bier gedronken?

"Vergrijzing is een belangrijke factor, maar die is al tien jaar gaande en die gaat nog eens tien jaar door. De babyboomgeneratie was twintig procent groter dan de generatie van hun kinderen. Dat verklaart het grootste deel van de inkrimping van de markt.

"Maar je vecht ook voor een groter marktaandeel. We hebben in een jaar ontzettend veel geherstructureerd in Europa. Let wel: we hebben 46 brouwerijen gesloten in de Europese Unie. We hebben geweldige slagen gezet in de productiviteit. Naar de toekomst toe doen we veel aan innovatie. Daardoor hebben we onze business in Europa kunnen behouden. Hij staat wel onder druk, maar het blijft een interessante business.We kijken meer met een perspectief van een half glas vol dan een half glas leeg."

Richt u zich met de innovatie op nieuwe doelgroepen of toch ook nog op oude?

"Je doet beide. Bij de nieuwe doelgroepen horen natuurlijk vrouwen uit de cider-categorie. In Nederland groeit die groep met 27 procent in een dalende markt voor bier. Wij boren dus nieuwe markten aan. Ouderen verleiden we met de introductie van een Belgisch abdijbier, Affligem."

Merkt u iets van de strengere alcoholregels voor jongeren, zowel in Nederland als in het buitenland?

"Alcoholgebruik in heel Europa daalt al een jaar of tien. We zijn heel erg van het standpunt dat je alles moet doen om alcoholmisbruik tegen te gaan. Alle maatregelen die je daartegen neemt zijn goed. Het gaat vooral om het aankweken van verantwoord alcoholgebruik. Dat zit in de opvoeding. En daar hebben we nog een lange weg te gaan."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl