De werkzaamheden om het Panamakanaal te verbreden zijn stilgelegd. Er is onenigheid over wie er moet opdraaien voor de budgetoverschrijding van 1,2 miljard euro.

Volgens het consortium van Spaanse, Belgische en Italiaanse bedrijven is kanaalbeheerder ACP verantwoordelijk voor de kosten. Maar volgens ACP moet juist het consortium betalen.

Cement

ACP-baas Jorge Quijano zegt dat het kanaal hoe dan ook wordt verbreed. "Het project wordt afgemaakt. Het moet doorgaan, met of zonder deze lieden", zegt een boze Quijano.

De kosten vallen hoger uit door een ruzie over cement. De bedrijvengroep wilde een lage kwaliteit cement gebruiken, maar de ACP was het daar niet mee eens. Het leidde tot een vertraging van vier maanden, waardoor de kosten opliepen.

Inmiddels hebben buitenlandse aannemers en projectontwikkelaars interesse getoond in het afmaken van de klus. Panama zou contact hebben met het Amerikaanse bedrijf Bechtel.

Grotere schepen

Toen het Panamakanaal honderd jaar geleden werd aangelegd, konden de ingenieurs niet voorzien dat het te smal zou zijn voor de hedendaagse megaschepen. In 1998 werd besloten om het kanaal deels te verleggen, te verbreden en grotere sluizen te plaatsen.

Ongeveer 5 procent van de internationale commerciële zeevaart gebruikt het kanaal, dat ruim 81 kilometer lang is. Het Panamakanaal loopt van de Atlantische Oceaan naar de Stille Oceaan.

STER reclame