Door NOS-techexpert Rachid Finge

"Tot nu toe is het een ongelooflijke ontdekkingstocht geweest", schrijft Mark Zuckerberg op de tiende verjaardag van zijn bedrijf. Op 4 februari 2004 opende hij The Facebook (toen nog met lidwoord), een plek voor Harvard-studenten om contact met elkaar te leggen. In datzelfde jaar had Facebook al een miljoen gebruikers. Nu, tien jaar later, zijn het er ruim 1,2 miljard.

Imperium

In die tien jaar heeft Facebook belangrijke metamorfoses ondergaan. Zo was er in het begin geen News Feed, de centrale plek waar alle berichten van je vrienden verschijnen, geen chat, geen foto's en al zeker geen Vind ik leuk-knop. Die verscheen in 2009 pas. In de beginjaren van Facebook schreef je berichten op elkaars Wall en dat was dat. Het imperium was nog in opbouw.

"Als ik terugkijk op de laatste tien jaar, vraag ik me altijd af waarom het juist ons is gelukt. Wij waren maar studenten", stelt Zuckerberg in een eigen Facebook-post. "We hadden veel minder middelen dan de grote bedrijven. Als ze meer aandacht hadden gehad voor het verbinden van mensen, hadden zij het succes gehad. Wij vonden dat gewoon belangrijker."

Standaard

Facebook werd het gemiddelde dat voor iedereen geschikt was. Waar Hyves zich alleen op Nederland richtte en MySpace er onaantrekkelijk uitzag, was Facebook internationaal en overzichtelijk genoeg om voor iedereen bruikbaar te zijn. Facebook Chat luidde het eind in van het MSN'en; de introductie van advertenties en pagina's voor bedrijven en artiesten in 2007 waren de opmaat voor een veelbesproken beursgang in 2012.

"Terwijl sommigen eraan twijfelden of de wereld in contact brengen belangrijk was, waren wij al druk aan het bouwen. Sommigen vroegen zich af of het wel toekomstbestendig was en ondertussen maakten wij blijvende connecties", zegt Zuckerberg, verwijzend naar de critici van de beursgang.

Barsten?

Afgelopen jaar verschenen talloze alarmerende onderzoeken waaruit zou blijken dat vooral het aantal jongeren op Facebook afneemt. Het is niet cool als je moeder je foto's leuk vindt en dus gaan jongeren op zoek naar andere plekken, is de gedachte. Als dat al waar is, lijkt het vooralsnog geen Nederlandse trend.

Een onderzoek naar het gebruik van sociale media in Nederland dat vorige week verscheen, geeft aan dat het Facebook-gebruik alleen maar is gestegen, ook onder tieners. Het gebruik van andere sociale netwerken als Twitter, Instagram en Snapchat betekent niet dat Facebook achterblijft.

Het sociale netwerk dat nog het meeste op Facebook lijkt is Google+ en hoewel dat netwerk gestaag groeit, komt het nog niet in de buurt van de gebruikersaantallen van Facebook.

Toekomst

Volgens Zuckerberg gaat er nog wel het een en ander veranderen: "Nu heeft nog maar eenderde van de wereld internettoegang en zijn sociale netwerken er vooral om te delen. De komende tien jaar hebben we de verantwoordelijkheid om ook de rest van de wereld te verbinden. Ook zullen sociale netwerken je vragen beantwoorden en complexe problemen oplossen."

Gisteravond werd opnieuw een stap gezet met de introductie van Paper, een nieuwe app die doet denken aan Flipboard en totaal anders is dan de bekende Facebook-app. Je ziet de verhalen van je vrienden in een soort tijdschriftvorm. Ook is er meer nadruk gelegd op nieuws, mede dankzij een redactie die helpt bij het bepalen van wat belangrijk is en wat niet. Paper is voorlopig alleen verkrijgbaar in de VS.

A look back

Voor alle Facebook-gebruikers staat vandaag een video of fotocollage klaar van de belangrijkste momenten die je op Facebook hebt gedeeld. Die vind je hier: https://www.facebook.com/lookback.

STER reclame