Steeds meer Nederlandse bedrijven kopen stroom en gas van het Russische Gazprom. Gazprom Energy Nederland wil binnen vijf jaar 15 procent van de zakelijke markt in handen hebben. Energiereuzen als Nuon en Essent kunnen de concurrentie moeilijk aan.

De Nederlandse energiebedrijven hebben steeds meer moeite om winst te maken. Dat zal de komende jaren niet makkelijker worden. Hierdoor, zo voorspelt adviesbureau PwC, zal het aantal fusies en overnames op de Nederlandse energiemarkt dit jaar flink toenemen.

Dong

Gazprom Energy is al actief op de zakelijke- en consumentenmarkt in Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk. Daar zijn ze onder meer bekend door het sponsoren van de Champions League en de Duitse voetbalclub Schalke 04.

In Nederland is Gazprom Energy een kleine twee jaar actief op de zakelijke markt. Vanuit een klein kantoor in Den Bosch bestormen de Russen de Nederlandse energiemarkt. Het bedrijf zegt op dit moment geen ambitie te hebben om de consumentenmarkt op te gaan. Toch werd Gazprom een aantal weken geleden in verband gebracht met de overnamestrijd van energiebedrijf Dong. Uiteindelijk werd Dong, met een bestand van 150.000 klanten, verkocht aan Eneco.

Prooi

De Nederlandse energiebedrijven zijn door de tegenvallende resultaten van het afgelopen jaar een mooie prooi geworden. "De Europese energiesector staat zwaar onder druk", zegt Jeroen van Hoof, voorzitter van de Europese Energiegroep van PwC. En die druk zal naar verwachting nog even aanhouden. Oorzaken zijn de economische omstandigheden, de overvloed aan groene stroom uit Duitsland, de ontwikkelingen rondom schaliegas in de VS en de recente bouw van nieuwe centrales in Noord-West Europa.

"We achten de kans dan ook groot dat Nederlandse energiebedrijven activiteiten in de etalage zetten. Denk daarbij aan de verkoop van centrales en klantenportefeuilles, maar ook aan fusies en samenwerkingsverbanden." Ook energiebedrijven met langlopende contracten zouden interessant zijn voor investeerders, omdat ze langetermijnzekerheid geven.

STER reclame