Belastingtelefoon slecht bereikbaar
De Belastingtelefoon is al wekenlang moeilijk of niet bereikbaar. Boze klanten laten onder meer via Twitter weten dat ze óf ontzettend lang in de wacht staan óf dat de verbinding opeens wordt verbroken. De Belastingdienst geeft toe dat er problemen zijn.
Toeslagen
De Belastingdienst zegt dat het maximale aantal medewerkers is ingezet maar dat de drukte groter is dan normaal, doordat er veel vragen zijn over toeslagen. De capaciteit op korte termijn verhogen is volgens de Belastingdienst moeilijk omdat voor het werk aan de belastingtelefoon een interne opleiding van een aantal weken gevolgd moet worden.
Door nieuwe wetgeving betaalt de Belastingdienst vanaf 1 december toeslagen uit op één rekeningnummer. Volgens een woordvoerder van de Belastingdienst betreft dit mensen die na 1 december voor het eerst een toeslag hebben aangevraagd of die hun rekening hebben gewijzigd. ''Ook zijn er veel vragen over de voorlopige aanslagen, waarbij nog niet alle wijzigingen en nieuwe bedragen per 1 januari zijn verwerkt.''
Hoorn erop
"Ik heb ze de afgelopen dagen 40, 50 keer gebeld, maar ik kreeg ze niet te pakken", aldus een boze Bert Jansen uit Eindhoven. Het is hem ook overkomen dat de medewerker zijn verhaal blijkbaar te ingewikkeld vond en de hoorn erop gooide. "Of dan wordt er een zogenaamde terugbelnotitie gemaakt. Nou, dan kun je lang wachten."
Uiteindelijk heeft Jansen een alternatieve manier gevonden om de Belastingdienst te bereiken. "Ik heb het mailadres van een facilitair medewerker gevonden. Die heb ik de nodige informatie gestuurd. Die persoon was zo vriendelijk één en ander door te mailen. Nu is mijn probleem eindelijk opgelost."
Blijven bellen
Ook Melvin Klink uit Amsterdam wordt moedeloos: "Ik probeer het dagelijks. Ik heb een vraag over de zorgtoeslag, maar ik krijg ze niet te pakken. Erg irritant."
De Belastingdienst probeert via Twitter de woede van klanten te sussen en geeft tips over tijdstippen dat de bereikbaarheid beter is. Wanneer iemand vraagt hoe laat dat is, komt er een ander antwoord: ''Sorry, het is al langer druk. Blijven bellen is de enige optie.''