Consumentenvertrouwen stijgt

time icon Aangepast

Het consumentenvertrouwen is in de maand januari verder verbeterd, meldt het CBS. Het vertrouwen steeg met 2 punten en komt uit op min 12. De min betekent wel dat er nog altijd meer pessimisten zijn dan optimisten.

Sinds juli groeit het vertrouwen van consumenten in de economie en de eigen portemonnee. Gevraagd naar hoe men tegen de economie aankijkt, zeggen mensen dat ze een stuk minder somber zijn. De indicator van min 6 is zelfs de hoogste in drie jaar.

Over hun eigen financiële situatie en de bereidheid om grote aankopen te doen, zoals een wasmachine, tv of meubels, zijn consumenten nog vrijwel net zo somber als in december. Doorgaans vertaalt een gebrek aan koopvertrouwen zich ook effectief in lagere bestedingen. Dus aan winkeliers zal het stijgende consumentenvertrouwen nog even voorbij gaan.

Waterstanden

In februari noteerde het consumentenvertrouwen nog een historisch dieptepunt van min 44. Richting de zomer krabbelde het enigszins op maar na de zomer en vooral in het najaar verbeterde het vertrouwen sterk.

Het vertrouwen lijkt een beetje op waterstanden, met hoog en laag peil. De indicator meet het saldo tussen positieve en negatieve antwoorden op vragen als hoe men terugkijkt en vooruitkijkt op de economie, hoe men de eigen financiële situatie beoordeelt, en of men bereid is tot het doen van grote aankopen.

"Het consumentenvertrouwen is een soort mix van feitelijkheden, zoals de situatie rond huis, werk en inkomen, en van sentiment en stemmingen. " zegt economie-redacteur André Meinema. "Wat je om je heen hoort en waar je het over hebt op verjaardagsfeestjes is vaak net zo bepalend voor het vertrouwen."

De laatste keer dat het consumentenvertrouwen in de plus stond was in 2006 en 2007, vlak voor de financiële crisis uitbrak.

STER Reclame