Ondanks het lichte herstel van de economie laat de vakantiemarkt voor 2014 opnieuw een lichte daling zien. Afgelopen jaar was de grootste daling sinds de jaren 80 en dit jaar zet die daling door. Dat blijkt uit cijfers van het Nederlands Bureau voor Toerisme, NBTC-NIPO Research.

Waren er vorig jaar nog 17,5 miljoen vakanties in eigen land, dit jaar is dat 1 procent minder. Het gaat dan om een kleine terugval van het aantal extra korte vakanties. De grote vakantie in de zomer, stabiliseert met 18,1 miljoen.

Ook de bestedingen tijdens de vakanties, zowel in binnen- als buitenland, staan onder druk.

WK Voetbal

De consument let bij boekingen vooral op acties en aanbiedingen. Voor reisorganisaties blijft het net als vorig jaar dan ook een gevecht om het geld van de consument.

De Vakantiebeurs die deze week in Utrecht wordt gehouden heeft voor de bezoekers een speciaal aanbiedingenboekje laten maken, waarin ze kunnen zien wat voor kortingen er zijn.

Ook boeken Nederlanders nog steeds laat en deze trend wordt versterkt door het WK Voetbal in Brazilië deze zomer. Veel voetballiefhebbers wachten liever de prestaties van het Nederlands elftal af.

Duitsland is nog steeds vakantieland nummer 1. Zo scoort het buurland erg hoog als het gaat om het aantal monumenten dat staat op de Werelderfgoedlijst.

Voor de zomervakantie gaan de meeste Nederlanders nog het liefst naar Frankrijk.

Vertraging

Nu de economie weer langzaam aantrekt, duurt het volgens Thérèse Ariaans van het NBTC altijd even voordat ze dat ook in de vakantiemarkt terugzien. Er worden dan eerst andere dingen gekocht, zoals een nieuwe bank, keuken of auto.

STER reclame