Rintje Ritsma debuteert in Dakar

Aangepast

Ronkende motoren, opwaaiende stofwolken en ruige landschappen. Maar ook vastgelopen voertuigen, crashes en dodelijke ongelukken. De Dakar Rally laat zich moeilijk in één woord of zin omschrijven. Zondag gaat de 35ste editie van start in het Argentijnse Rosario. Rintje Ritsma maakt zijn debuut in het ruigste autosportevenement ter wereld.

De voormalig topschaatser is niet vies van een beetje avontuur. Na zijn schaatscarrière doet hij mee aan auto- en motorraces op diverse circuits. "Mijn lichaam vraagt om de kick, blijkbaar heb ik het nodig", aldus Ritsma een dag voor de start. "Ik wil gewoon zoveel mogelijk leuke dingen doen. Anderen zeggen misschien 'waar begin je aan?', maar ik zie het als een uitdaging."

Geen prijzen, wel uitdaging

Ritsma maakt deel uit van team Ginaf Rally Power, bestaande uit zes wedstrijdtrucks. Daarnaast rijden er nog vier trucks mee in het bivak, waaronder bijvoorbeeld een truck om in te slapen. Ritsma: "Het is een heel konvooi, we zijn hier in totaal met ongeveer 45 mensen."

De oud-schaatser is navigator in de service truck, die snelle assistentie moet verlenen als de andere trucks met pech kampen. Ritsma zal dus niet meedoen voor de prijzen, maar er is wel een uitdaging. De truck moet iedere dag op tijd binnen zijn, anders is het einde oefening. "Ons doel is om Dakar uit te rijden, gewoon de finish te halen. En de anderen zo goed mogelijk te helpen onderweg."

De meeste ogen bij team Ginaf zijn gericht op Wuf van Ginkel, die probeert in de top vijf te eindigen. Maar ook Jan Lammers heeft inmiddels veel ervaring met de rally. Mogelijk wil Ritsma in de toekomst zelf als chauffeur meedoen. "Ik wil eerst kijken of het bevalt, beleven en ervaren hoe het is. Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst zelf ga rijden in een auto, truck of misschien de motor. Het lonkt wel erg", erkent Ritsma.

Het gevaar van Dakar

Er is ook kritiek op de Dakar Rally. Het zou een feestje zijn voor rijke mensen en sponsoren met trucks als rijdende reclamezuilen. Ieder jaar vallen er gewonden en zelfs doden bij het evenement. Niet alleen deelnemers verongelukken, ook toeschouwers raken betrokken bij ongevallen. Het parcours van de Rally is niet afgezet en dat maakt het gevaarlijk.

Ritsma: "Daar is niemand mee bezig, je hoort er ook niemand over hier. Je weet dat het kan gebeuren, maar je accepteert het risico. Ik heb meer sporten gedaan waar ongelukken bij gebeuren. Als je wilt dat je niks overkomt, moet je op de bank blijven zitten."

Veel Nederlanders aan de start

Nederland is goed vertegenwoordigd in de Dakar Rally van 2014. In totaal staan er 26 trucks, 11 auto's, 10 motoren en één quad uit ons land aan de start. De deelnemers krijgen meer dan 8000 kilometer voor hun kiezen, dwars door Argentinië, Bolivia en Chili. Ongeveer de helft van het aantal kilometers bestaat uit verbindingsetappes. De Rally bestaat uit dertien etappes met één rustdag tussendoor.

Bij de trucks behoort het team van Gerard de Rooij tot de favorieten. In 2012 wist hij met zijn team de overwinning te behalen. Dat was 25 jaar na zijn vader Jan, die de wedstrijd in 1987 won. Hans Stacey is de derde en laatste Nederlandse trucker met winst in de Dakar Rally in 2007. Stacey, ook dit jaar van de partij, is met elf dagzeges de succesvolste Nederlander in de historie van het evenement.

In de andere disciplines (auto, motor en quad) wist nog nooit een Nederlander te winnen.

STER Reclame