Werk Panamakanaal wordt te duur

Aangepast

Het consortium achter de uitbreiding van het Panamakanaal dreigt de werkzaamheden vanwege financiƫle problemen te staken. De bedrijvengroep kampt met een budgetoverschrijding van 1,2 miljard euro.

Volgens het consortium is de beheerder van het Panamakanaal (ACP) verantwoordelijk voor de extra kosten en moet er worden bijbetaald. De bedrijvengroep geeft de beheerder 21 dagen de tijd om met een oplossing te komen.

Cement

De beheerder zegt niet verantwoordelijk te zijn voor de overschrijding. Bij de start van het werk wilde de bedrijvengroep gebruik maken van lage kwaliteit cement, aldus de beheerder. Daardoor zou het nieuwe kanaal het niet langer uithouden dan honderd jaar. De onenigheid hierover veroorzaakte een vertraging van vier maanden, waardoor de kosten opliepen.

Volgens de ACP moet het consortium zich houden aan het contract tussen beide partijen. De extra kosten vallen buiten de afspraken, aldus de ACP.

Te smal

Door de sterke ontwikkeling van de internationale zeescheepvaart is de waterweg bij Panama niet meer goed toegerust voor de doorvaart van grotere schepen. Onderzoek in 1998 mondde uit in een plan om het kanaal deels te verleggen, te verbreden en te voorzien van grotere en nieuwe sluizen.

Het consortium, dat bestaat uit het Spaanse Sacyr Vallehermoso, het Italiaanse Impregilo, het Belgische baggerbedrijf Jan De Nul en het Panamese bouwbedrijf Constructora Urbana SA, won in 2009 de aanbesteding van de bouw van een derde set sluizen in het kanaal.

Oceanen

Volgens eerdere schattingen van Panama kost het volledige uitbreidingsproject ruim 3,7 miljard euro. Het project zou in 2015 klaar moeten zijn. Tot nu toe is 72 procent van de uitbreiding voltooid.

Ongeveer 5 procent van de internationale commerciƫle zeevaart maakt gebruik van het 80 kilometer lange kanaal, dat van de Atlantische Oceaan naar de Stille Oceaan loopt.

STER Reclame