Bij de vuurwerkcampagne van dit jaar zijn nep-webshops ingezet om kopers in de val te laten lopen.

Vuurwerkkopers dachten dat ze online vuurwerk bestelden in Polen. Maar in werkelijkheid hadden ze te maken met websites van de Taskforce Opsporing Vuurwerkbommenmakers, zo geeft de Taskforce nu toe.

Meer dan 500 mensen die een bestelling plaatsten, kregen een gepersonaliseerde video toegestuurd. In dat filmpje werd gewaarschuwd dat ze op het punt stonden iets illegaals te doen. Bestellers kregen ook een brief, waarin dezelfde waarschuwing stond.

Persoonlijke gegevens

De campagne riep vragen op over de werkwijze van de politie. Bij de lancering van de campagne was niet duidelijk hoe de politie het verkeer tussen de webshops en klanten onderschepte. Nu blijkt dat Stichting VeiligheidNL, onderdeel van de Taskforce Vuurwerk, de websites beheerde.

VeiligheidNL verzamelde de persoonsgegevens en vroeg een woordvoerder van de politie de filmpjes in te spreken. "De politie heeft geen inzicht gekregen in de persoonlijke gegevens van de bestellers", zegt Cees Meijer van VeiligheidNL.

"De politiewoordvoerster die de video's insprak, kende alleen de initialen van de bestellers." Volgens Meijer is de methode vooraf getoetst door het Openbaar Ministerie en is die toegestaan. Van uitlokken zou geen sprake zijn.

Onrust

Veiligheid NL noemt de actie een succes omdat die grote onrust veroorzaakt zou hebben bij de liefhebbers van verboden vuurwerk. "We hebben ervoor gezorgd dat online bestellen niet langer als veilig en anoniem gezien werd en dat bestellers de webshops die zwaar verboden vuurwerk aanboden niet meer vertrouwden."

Ook zouden sommige Poolse webshops uit zichzelf geen bestellingen uit Nederland meer accepteren. Uit onderzoek van de NOS blijkt vandaag dat vele duizenden pakketjes met vuurwerk over de post worden verzonden. Daarvan zijn er dit jaar slechts honderd onderschept.

STER reclame