KWF schrapt campagne na kritiek

tijd van publicatie Aangepast

KWF Kankerbestrijding heeft besloten de campagne 'Aandacht a.u.b.' stop te zetten na een golf van kritiek. In een verklaring zegt de organisatie dat "de campagne meer verwarring dan duidelijkheid schept en daarom haar doel voorbij dreigt te schieten".

De campagne was bedoeld voor zorgprofessionals. In de filmpjes spelen acteurs zorgverleners die op een stuitende manier slechtnieuwsgesprekken voeren met patiënten of luid telefonerend bij patiënten klagen over werkdruk. Aan de campagne heeft KWF 450.000 euro uitgegeven.

KWF had al verwacht dat de filmpjes tot kritiek zouden leiden en had met het oog daarop een toelichting klaarliggen.

Over the top

De kankerbestrijdingsorganisatie betitelde de filmpjes als "over the top" en "humoristisch". Voor die aanpak was volgens KWF gekozen om de boodschap over te brengen dat kankerpatiënten extra aandacht nodig hebben. KWF had de campagne getest bij de doelgroep en bij ziekenhuizen en daar viel hij naar eigen zeggen goed.

In de persverklaring van KWF staat "dat wij achter de campagne blijven staan, maar dat de reacties ons nopen dit besluit te nemen".

STER Reclame