NOS NieuwsAangepast

Geheim agenten in games

Foto's van Flickr (hier, hier en hier)

De Amerikaanse en Britse geheime diensten NSA en GHCQ hebben geïnfiltreerd in de online gamewereld. Geheim agenten waren onder meer actief in World of Warcraft en Second Life. Daarnaast tapten ze uit het vaatje van het Xbox Live Netwerk.

The Britse krant The Guardian meldt dat vandaag op basis van documenten van klokkenluider Edward Snowden. In World of Warcraft en Second Life waren volgens hem daadwerkelijk geheim agenten actief in het spel.

Dat deden de diensten omdat ze bang waren dat mensen met kwade bedoelingen via de games met elkaar zouden chatten. Daar waren wel aanwijzingen voor, maar geen harde bewijzen.

Er zijn geen aanwijzingen in de documenten uit 2008 dat de NSA of de GHCQ ooit een aanslag hebben verijdeld dankzij de spionage. GHCQ heeft wel een keer via Second Life van een gamer informatie gehad over creditcardfraude.

"Drie-letterige instanties"

007-Orks, -goblins en -elfjes dus. Een softwareontwikkelaar van Linden Lab, het bedrijf dat zorgt dat Second Life in leven blijft, kan zich nog wel herinneren dat er verdachte dingen gebeurden in zijn bedrijf. Hij schrijft hier dat hij al vermoedde dat daar wel eens "drie-letterige instanties" achter zouden kunnen zitten.

The Guardian schrijft zelfs dat er zoveel geheime game-agenten waren dat er een speciaal team was dat in de gaten moest houden of ze elkaar niet bespioneerden. Een soort 007-clan dus.

Blizzard, het bedrijf achter World of Warcraft, zegt dat ze van niks wisten en dat de geheime diensten nooit toestemming hebben gevraagd. In 2008 gaf de Amerikaanse overheid overigens al toe de mogelijkheden onderzocht om in de virtuele wereld te infiltreren.

NSA in W. of Warcraft http://t.co/g7LPQv14gv In 2008 (!) schreef ik vergelijkbaar artikel voor De Pers pic.twitter.com/zC1CoohXLf David B. Nieborg (@gamespacenl) December 9, 2013

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl